Topman Bert Meerstadt verlaat de Nederlandse Spoorwegen per 1 oktober. Timo Huges, topman van de bloemenveiling FloraHolland, wordt zijn opvolger. Dat bevestigt de NS. Volgens De Telegraaf zou de NS ook, net zoals de Belgische Spoorwegen, stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra.
De Telegraaf baseert zich op bronnen binnen het spoor en de ministeries. Het persbericht van Meerstadts opvolging zou al een tijdje op de burelen van de NS liggen, schrijft de krant. Het ministerie van Financiën, enig aandeelhouder van de NS, wilde echter wachten tot half juni met het naar buiten brengen van dit nieuws. Die tijd zou nodig zijn om met een “samenhangend plan” te komen voor de vervanging van de Fyra.
Update 09.30 uur
Bronnen binnen de NS bevestigen aan NRC Handelsblad dat het spoorbedrijf inderdaad stopt met de Fyra. Het besluit wordt waarschijnlijk in de loop van de dag bekendgemaakt, nadat de NS-directie met staatssecretaris Mansveld heeft gesproken. Zij ontbood de directie vandaag op haar kantoor.
NS zwijgt over besluit
In het persbericht (pdf) over het aftreden van Meerstadt spreekt de NS met geen woord over het wel of niet stoppen met de Fyra. Er wordt door Meerstadt in de verklaring alleen gesproken over “een intensieve periode”:
“Met voldoening en plezier kijk ik terug op een intensieve periode waarin ons mooie bedrijf sterk is uitgebreid - zowel in het vervoer als op de stations - en vaak met veel publieke belangstelling is gevolgd.”
Meerstadt laat weten dat hij het vinden van een vervoersoplossing tussen Nederland en België ziet als een belangrijke opdracht die hij wil afronden. Meerstadt was sinds 1 januari 2009 president-directeur van het spoorbedrijf.

Een kapotte Fyra op het rangeerterrein Watergraafsmeer bij Amsterdam. Foto ANP / Jerry Lampen
Grote problemen met de Fyra
De Fyra op het traject Amsterdam-Brussel kampte sinds de treinen gingen rijden op 9 december vorig jaar met technische problemen. Op 17 januari namen de NMBS en de NS de Fyra uit dienst, omdat er letterlijk stukken van de trein af vielen tijdens het rijden en de veiligheid van de reizigers niet meer kon worden gegarandeerd.
Vrijdagmiddag maakte het Belgische spoorbedrijf NMBS op een persconferentie bekend definitief te stoppen met de Fyra. In een vernietigende presentatie somde NMBS-directeur Marc Descheemaecker de vele grote problemen met de trein op.
Nederland bestelde zestien treinen
Staatssecretaris Mansveld en de NS lieten vrijdag weten ‘medio juni’ met conclusies te komen. Volgens de Italiaanse leverancier AnsaldoBreda kunnen de problemen met de treinen worden opgelost. Het bedrijf liet weten ‘verbijsterd’ te zijn over het besluit van de Belgen.
De NS heeft al negen treinen geleverd gekregen, waarvan er vijf treinen op dit moment niet kunnen rijden. Ook twee andere treinen hebben problemen. Daarnaast heeft het spoorbedrijf nog zeven treinstellen à 21 miljoen euro in bestelling staan.
De Belgen hebben nog geen treinen geleverd gekregen en alleen een voorschot van 37 miljoen betaald voor drie bestelde (en nu geannuleerde) Fyra’s.