NS bevestigt het einde van de Fyra - ‘trein is niet betrouwbaar’

Foto ANP

De Nederlandse Spoorwegen gaan niet door met de Fyra. Dat heeft het bedrijf vanavond bevestigd in een persbericht. Doorgaan is ‘niet verantwoord en niet wenselijk voor de reiziger’.

De trein is onvoldoende betrouwbaar en de NS heeft er geen vertrouwen in dat de Italiaanse fabrikant, AnsaldoBreda, alle gebreken kan herstellen “binnen voor de reizigers en NS aanvaardbare termijnen, risico’s en financiële kaders”.

Mansveld: verstandig besluit

De NS-top heeft vanavond overlegd met staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA). Die spreekt van een “verstandig besluit”, maar wil wel graag de volledige onderbouwing boven tafel krijgen. De financiële en juridische gevolgen moeten duidelijk worden, net als de manier waarop de NS de gevolgen voor de reiziger denkt op te vangen.

Nog voor het einde van de week wil Mansveld een voorstel met alternatieve oplossingen van het bedrijf, zo meldt ze in een Kamerbrief. Daarin benadrukt ze dat er sprake is van een voornemen van de NS, nog geen besluit. Ook “behoudt ze zich het recht voor” ten aanzien van de concessie. Er moet nog een ‘nadere analyse’ plaatsvinden van de gevolgen voor reizigers en de juridische en financiële aspecten. Het definitieve besluit wordt eind deze week door het kabinet genomen.

‘Er is geen vertrouwen in herstel’

De NS heeft de afgelopen tijd de technische gebreken van de Fyra laten onderzoeken, zo blijkt uit de verklaring van het bedrijf:

“Uit dit uitvoerige proces concludeert de NS dat de technische gesteldheid van de V250- treinen en het ontbreken van zicht op oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel. Duidelijk is geworden dat de V250-trein niet voldoende betrouwbaar is om een robuuste dienstregeling mogelijk te maken.”

‘Buitensporig veel fouten’

Volgens de NS is sprake van ‘buitensporig veel fouten’. Zo is elke trein anders afgewerkt en is de verwachte levensduur aanzienlijk korter dan de contractuele dertig jaar. De treinen zijn al gaan roesten en er zijn problemen met accu’s geweest. Het herstel van alle fouten zou zeventien tot 22 maanden duren, als de leverancier over ‘state-of-the-art vaardigheden’ beschikt. “Het is duidelijk dat dit niet aan orde is”, stelt de het Nederlandse bedrijf.

De NS heeft juridische experts aan het werk gezet om de juridische en financiële afwikkeling met AnsaldoBreda voor te bereiden. Het spoorbedrijf wil hier verder nog niets over kwijt.

Reizigers van en naar België belooft de NS een ‘palet aan mogelijkheden’. Daarover wordt overlegd met de Belgische spoormaatschappij NMBS.

Dijsselbloem vertraagde besluit NS

De Telegraaf kondigde vanochtend al aan dat de NS zou stoppen met de Fyra en dat topman Bert Meerstadt vertrekt. Het spoorbedrijf wilde toen alleen het vertrek van de topman bevestigen. Over de Fyra werd nog gezwegen.

Minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) vertraagde het besluit van de NS om niet met de Fyra door te gaan vandaag. Hij heeft de NS vanochtend nadrukkelijk laten weten niet zomaar akkoord te gaan met de beslissing om met de Fyra te stoppen. Volgens een woordvoerder van het ministerie wilde Dijsselbloem als aandeelhouder “nauwer betrokken zijn bij dit soort grote beslissingen en hij wil zich eerst beter laten informeren”. Als het aan het departement lag zou er vandaag nog geen besluit zijn genomen.

Vandaag werd ook bekend dat NS-topman Bert Meerstadt vertrekt. Dijsselbloem, zo blijkt nu, heeft de benoeming van Meerstadts opvolger Timo Huges ook al vertraagd. De NS wilde het vertrek van Meerstadt vorige week al bekendmaken, maar Dijsselbloem wilde eerst een gesprek met Huges. Dat gesprek heeft afgelopen donderdag plaatsgevonden.

België meldde vrijdag al met de Fyra te stoppen

Het Belgische spoorbedrijf NMBS maakte vrijdagmiddag op een persconferentie bekend definitief te stoppen met de Fyra. Daar werd een rampzalig beeld geschetst van de Italiaanse treinstellen. Zo bleken remsystemen ontoereikend en kwamen deuren los. Nederland heeft in totaal zestien Fyra-treinstellen besteld, negen daarvan zijn al geleverd.

    • Annemarie Coevert