Hoogleraren kraken eindexamen Nederlands af

Examenopgaven worden uitgedeeld in het Leidsche Rijn College.
Examenopgaven worden uitgedeeld in het Leidsche Rijn College. Foto ANP / Bas Czerwinski

Hoogleraren Nederlands van alle universiteiten vinden het eindexamen Nederlands ondermaats en inhoudsloos. Het examen draagt op geen enkele manier bij aan de kennis van taal of taalvaardigheid. Dat schrijven de hoogleraren in een brief aan de Tweede Kamer, meldt de Volkskrant.

Het is nu vooral ‘een kunstje examen doen’, terwijl het vak zou moeten gaan over literatuur, cultuur en lees- en schrijfvaardigheid. Het eindexamen is volgens de professoren alleen te maken ‘door alle kritische vaardigheden uit te schakelen’. Zowel het vak als het examen zou ingrijpend moeten worden herzien.

In de brief, die ook online staat, schrijven de hoogleraren:

“We hebben grote twijfels of de opleiding tot het huidige eindexamen iets bijdraagt aan de daadwerkelijke kennis van taal of de taalvaardigheid van de leerlingen. Tegelijkertijd staat het onderzoek naar taal en tekststructuur in Nederland op een internationaal zeer hoog niveau. Het is jammer dat hiervan niets doordringt tot het examen.”

Marc van Oostendorp, hoogleraar bij de Universiteit Leiden en het Meertens Instituut en een van de initiatiefnemers van de brief en petitie was eerst ‘verbaasd’ en uiteindelijk ‘verbijsterd’ toen hij de examens van dit jaar onder ogen kreeg. “De maat is vol.” Over het vwo-examen ontstond twee weken geleden al veel ophef omdat bij veel vragen meerdere antwoorden mogelijk bleken.

Docenten Nederlands zijn het eens met de hoogleraren, schrijft de Volkskrant. Op het examen wordt een trucje getoetst en geen lees- en argumentatievaardigheid, zegt docent en voorzitter van de beroepsvereniging Levende Talen Klaas Heemskerk.

De hoogleraren willen nu een ingrijpende herziening van het eindexamen Nederlands, op alle niveaus, en zijn daarvoor een petitie begonnen.

“De inhoud van het schoolvak Nederlands zou, net als bij andere schoolvakken, altijd een combinatie van kennis en vaardigheden moeten zijn, die op een verantwoorde manier getoetst wordt.