De geneeskracht van rauwe havermout

Het is gek eigenlijk hoe de meeste mensen zoveel mogelijk variatie proberen te brengen in hun warme maaltijd, maar elke dag hetzelfde ontbijten. Iedere ochtend datzelfde boterhammetje met jam. Of elke dag weer dat bordje pap of schaaltje cornflakes. Nogal saai, als je erover nadenkt. Waarom niet eens uit je ontbijtroutine gebroken? Ik heb wel

Het is gek eigenlijk hoe de meeste mensen zoveel mogelijk variatie proberen te brengen in hun warme maaltijd, maar elke dag hetzelfde ontbijten. Iedere ochtend datzelfde boterhammetje met jam. Of elke dag weer dat bordje pap of schaaltje cornflakes. Nogal saai, als je erover nadenkt. Waarom niet eens uit je ontbijtroutine gebroken? Ik heb wel een ideetje.

Voor de Lux-bijlage van NRC Handelsblad afgelopen zaterdag schreef ik een stuk over granola en hoe je dat zelf kunt maken. Al researchend stuitte ik op het werk van dokter Maximillian Bircher-Benner. Deze Zwitserse sanatoriumarts geloofde in de genezende kracht van rauw voedsel. Om zijn patiënten te genezen stelde hij – we hebben het over het begin van de 20ste eeuw – een soort brei samen van rauwe havervlokken, appel, citroensap, noten en melk. Inderdaad, raw food avant la lettre.

Tot op de dag van vandaag staat Birchermüesli op de ontbijtkaart van menig Zwitsers hotel. Bijna altijd is dat een opgeleukte versie met extra fruit en noten en met room of yoghurt in plaats van de gecondenseerde melk uit het oorspronkelijke recept. Die zoete blikmelk vormde namelijk altijd al een compromis. Als natuurgeneeskundige was Bircher fel gekant tegen suiker en voedsel uit blik, maar verse melk was destijds ongepasteuriseerd en te gevaarlijk voor zieken.

Nieuwsgierig naar het origineel, volgde ik de adviezen van de dokter toch een keer letterlijk op: week 1 eetlepel havervlokken één nacht in 4 eetlepels water en meng er 2 geraspte zure appels, 1 eetlepel citroensap, 1 eetlepel gecondenseerde melk en 1 eetlepel gehakte hazelnoten door. Het weken in water was bedoeld om de haver beter verteerbaar te maken. Verder moest de appel beslist inclusief schil en klokhuis worden geraspt. Voor optimale ‘Lebenskraft’.

Wat bleek? Zelfs in z’n allereenvoudigste versie vormt Birchers ‘Apfelspeisediät’ al best een smakelijk ontbijt. Veel frisser dan je zou denken, dankzij de citroen. Maar het kon lekkerder, dus daarna maakte ik een eigen versie. Ziehier mijn Birchermüesli Deluxe.

Week de havervlokken een nacht in 4 eetlepels water (of appelsap). Rasp de volgende ochtend de ongeschilde appel en meng het citroensap erdoor. Giet eventueel overgebleven weekvocht af en meng de havervlokken met de appel. Schenk 100 ml yoghurt in een hoog glas en verdeel het appel-havermengsel erover. Schenk hierop de rest van de yoghurt. Garneer met de bessen en nootjes en druppel er naar smaak wat honing over.

Birchermüesli

Per persoon:

2 eetlepels grove havervlokken (natuurwinkel)

1 appel

1 eetlepel citroensap

150 ml geitenyoghurt

handje blauwe bessen

1 eetlepel pistachenootjes, geroosterd en grof gehakt

honing naar smaak