Macedonië pleit voor patriottisch kopen

Winkels in Macedonië moeten vanaf 1 januari op hun bonnetjes aangeven welke producten uit eigen land komen. De regering hoopt op die manier de consumptie van binnenlandse producten te stimuleren. Ook komen er logo’s op de kassabonnen met teksten als ‘Koop Macedonisch’ en ‘Voor onszelf’.

De zogenaamde ‘patriottische rekeningen’ zijn daarmee terug van weggeweest. Een eerdere poging ze in te voeren, strandde bij het Constitutioneel Hof. Dat oordeelde in december 2008 dat onderscheid tussen binnenlandse en buitenlandse producten op bonnetjes tegen de wet was en de vrije markt verstoorde. Tienduizenden winkeliers hadden toen al geïnvesteerd in software die de tweedeling mogelijk maakte.

Handelaren in Macedonië zijn sceptisch over de patriottische bonnen. Voor veel geïmporteerde producten in de winkels bestaat geen Macedonisch alternatief.

De regering en de belastingdienst wijzen bezwaren van de hand dat de maatregel in strijd zou zijn met internationale vrijhandelsverdragen. De presentatie op de bonnen moet volgens hen worden gezien als een soort advertentie. „Het gaat erom de Macedonische economie te stimuleren in deze moeilijke tijden”, zegt Goran Trajkovski, hoofd van de Belastingdienst.

Macedonië (2,1 miljoen inwoners) importeert meer dan het exporteert. Het exporteert vooral edelmetalen en staalproducten en importeert elektriciteit, olie en ertsen. Op de Balkan is het een exporteur van groenten en fruit.