Google Faces: op zoek naar verborgen ‘gezichten’ in het landschap

Een van de gevonden voorbeelden ergens in Rusland. Screenshot van Google Maps

Jezus zien in een visstick, Maria in een stuk toast. Pareidolie heet het: een illusie waarbij willekeurige dingen geïnterpreteerd worden als iets herkenbaars. Om dit fenomeen verder te onderzoeken is een Duits designbureau het project Google Faces gestart: met ingewikkelde algoritmen in Google Maps op zoek naar ‘gezichten’ in het landschap.

Het Berlijnse designbureau Onformative wilde in het kort testen of dit psychologische fenomeen ook bij machines bestaat, zegt Cedric Kiefer, de ene helft van het Duitse designteam, tegen Wired:

“We vroegen ons af: kan een machine door middel van een algoritme dezelfde ‘gezichten’ vinden als een mens?”

Google Faces - searching for faces on Google Maps using face recognition from onformative on Vimeo.

Dus wat deed Onformative? Het maakte een systeem dat uit twee delen bestond: één computer die Google Maps weergeeft en een andere die een bot draait die geprogrammeerd om gezichten te herkennen met een algoritme dat pareidolie moet simuleren. De bot gaat vervolgens zelfstandig te werk, klikt de wereld rond en stopt wanneer hij denkt een gezicht te herkennen in een landschap.

Twee of drie donkere vlekken = bingo

Kiefer zegt dat de computer vooral gebieden opmerkt waar donkere beelden te zien zijn in een lichte omgeving:

“Als je twee of drie donkere vlekken hebt, dan ziet de bot dat altijd als twee ogen en de schaduw onder je neus of mond. Dat is meestal genoeg voor het algoritme om een gezicht te herkennen.:

Volgens het designteam zijn ze er “nog lang niet”, ook al is de machine al meerdere keren rond de wereld gegaan. Volgens Kiefer is pas vijf procent van de aarde ‘ontdekt’. Maar toch, er zijn al aardig wat gezichten gevonden, al is het een wat duidelijker dan de ander:


Größere Kartenansicht


Größere Kartenansicht


Größere Kartenansicht


Größere Kartenansicht

De theepot die op Hitler lijkt (en nog zo veel meer)

Over pareidolie gesproken, deze week was er nog een prachtig (controversieel) voorbeeld: het Amerikaanse warenhuis J.C. Penney besloot een theepot van de website te halen en alle billboards te verwijderen, want veel mensen zeiden dat hij toch wel verdomd veel leek op een zekere Oostenrijkse dictator. En dat kon toch niet.

Twitter avatar iamToddyTickles Todd Shapiro My 1st & last #Hitler tweet, but JC Penney even had to say they didn’t purposely make a teapot to resemble him. Hmmm? http://t.co/Nqxleyn5rg

Bekijk hier tot slot nog een vijftigtal ‘dingen die lijken op gezichten’, nu we toch bezig zijn.