26 cruciale fouten. Dit is er volgens de Belgen allemaal mis met de Fyra

Eén van de sheets van NMBS. Een metalen strips boven op het dak van de Fyra is losgelaten en buigt omhoog richting de bovenleiding waar 25 duizend volt op staat.

Het was een ontluisterende persconferentie van de Belgische Spoorwegen vandaag. In een ruime twintig minuten somde NMBS-directeur Marc Descheemaecker de vele grote problemen met de Fyra op.

Zo bestaat er iets als een stofkamanalyse. Het maximale aantal strafpunten dat hierbij is toegestaan is tien. Uit de analyse van twee halve treinen kwamen echter scores van 1057 en 2019 punten naar voren.

Van roestende assen en loslatende kabels tot spontane branden en problemen met het veiligheidssysteem. Ietwat cynisch somde Descheemeacker de 26 cruciale gebreken vandaag op. De drie Fyra’s die België besteld heeft hoeven niet meer geleverd te worden, aldus de NMBS. Het contract wordt opgezegd en de Belgische Spoorwegen willen de miljoenen die al betaald zijn terug. Voor Nederland ligt het wat lastiger: er zijn namelijk al negen treinen à 21 miljoen euro geleverd. “Medio juni” buigt de staatssecretaris zich over de kwestie.

Van die treinen kunnen er maar twee getest worden op dit moment. Vijf treinen zijn defect en twee andere treinen hebben problemen. Wat voor problemen dat zijn? Scroll even door de powerpointpresentatie van Descheemaecker voor de foto’s en begeleidende teksten. Eén van de meest typerende foto’s is wellicht dit plaatje hierboven: de hoorn van het alarmsysteem dat vol met sneeuw zit. “Het zou humoristisch zijn als het niet zo pijnlijk zou zijn,” aldus Descheemaecker.

Bekijk hier de powerpoint van Descheemaecker…

…en hier zijn persconferentie.