S.A.C.R.E.D.

This picture shows one of Chinese artist Ai Weiwei's dioramas contained into one of the six iron boxes part of his work presented as collateral event and shown during a press preview of the 55th edition of the Venice Biennale of Arts in Venice, northern Italy, Tuesday, May 28, 2013. The work on display is called S.A.C.R.E.D. The four initials standing for supper, accuser, cleansing, ritual, entropy and doubt, and referring to Ai Weiwei time 81 days in detention in 2011. Chinese artist Ai Weiwei has been prevented by Chinese authorities from traveling to Venice for the opening of two new works on the sidelines of the Biennale contemporary art show, so his mother came instead. Weiwei's elderly mother, Gao Yng, on Tuesday viewed for the first time a series of dioramas depicting six episodes of pressure during her son's 81 days in detention in 2011. (AP Photo/Domenico Stinellis) AP

De Chinese kunstenaar Ai Weiwei werd in 2011 gedurende 81 dagen gevangen gehouden door de autoriteiten in zijn land. De criticus van de communistische partij zou zich schuldig hebben gemaakt aan belastingontduiking. Om zijn ervaringen tijdens de detentie te verwerken, maakte Weiwei zes dioramas (kijkkasten) die het leven in de cel verbeelden. Ze zijn te zien tijdens de Biënnale van Venetië die aanstaande zaterdag van start gaat.

In S.A.C.R.E.D. toont Weiwei de dagelijkse vernederingen die hij naar eigen zeggen onderging. De naam van het werk staat voor supper (avondmaaltijd), accuser (aanklager), cleansing (reiniging), ritual (ritueel), entropy (verval) en doubt (twijfel).

Ieder diorama huist in een stalen omhulsel van tweeënhalve ton. Bezoekers moeten op een blok stappen om naar binnen te kunnen gluren. Zo vervullen ze ongeveer dezelfde rol als de bewakers die Weiwei geen moment uit het oog verloren.

Zelf kan de kunstenaar niet aanwezig zijn in Venetië. De autoriteiten namen na zijn gevangenschap zijn paspoort in. Weiwei’s moeder van in de tachtig was er wel deze week, bij de perspresentatie. Volgens de Britse krant The Independent was ze zichtbaar verontrust door het werk dat ze voor de eerste maal zag.