Iedere huiver te horen bij chanteuse Del Rey

Lana Del Rey. Gehoord: 29/5, HMH, Amsterdam.

Als een actrice die van het doek stapt, zo daalde Lana Del Rey gisteravond meerdere keren van het podium af. Ze liet zich omhelzen en toejuichen door fans, en zong verder.

Anderhalf jaar geleden debuteerde ze met de sensationele single Video Games, met zijn gedragen tempo, mysterieuze begeleiding en sjiek-lijzige zang. Het lied en debuut-cd Born To Die veroverden de wereld.

Haar uiterlijk is minstens zo beroemd als haar stem. Del Rey, in korte witte jurk, het geföhnde haar in Jackie Kennedy-coupe, laat zich inspireren door de vervallen glorie van Hollywood: het decor bestond uit palmen en grote spiegels. Maar die stem is evenzeer belangrijk. Del Rey zingt extreem laag en langzaam, meer als een ‘chanteuse’ in de geest van Nico, dan als een popzangeres. Door die slow motion-stijl worden de nuances nauwkeurig gearticuleerd. Iedere huiver, ieder breekpunt is te horen, als in de anatomie van een emotie.

Die vocale openhartigheid wordt door Del Rey (26) onbewogen gebracht in liedjes als Without You, Summertime Sadness en het mooie Carmen, omlijst door een strijkkwartet en subtiel spelende band. De woorden van het liedje Young And Beautiful (uit The Great Gatsby-film) leken intussen op confronterende wijze op haarzelf te slaan: „Will you still love me when I’m no longer young and beautiful?”