Het moet wel leuk blijven

Facebook gaat harder optreden tegen ‘ongevoelige’ en ‘wrede’ content Een oproep van activisten bleek succesvol Maar wat je nu precies wel en niet op Facebook mag plaatsen blijft vaag

Redacteur Media

Wat krijg je zoal te zien met meer dan een miljard Facebook-gebruikers?

De leuke kant van de mens. Vakantieverhalen. Dagelijkse beslommeringen van je vrienden. Een plaatje van de kat.

En de rest. Een foto van een gewonde vrouw onderaan een trap met de tekst ‘Next time, don’t get pregnant’. Filmpjes van kinderen die door medeleerlingen in elkaar worden geslagen. Een hond die wordt gemarteld.

Wat gebruikers precies wel of niet mogen plaatsen op Facebook is onduidelijk. Het bedrijf zelf verwijst naar de (zeer algemene) gebruikersvoorwaarden. Hierin staat dat bijdragen die aanzetten tot geweld, bedreigend, haatdragend of pornografisch zijn of ‘naaktbeelden’ bevatten worden verwijderd. Er mag veel, heeft Facebook altijd gezegd. Want, zei het bedrijf ooit: „wat voor de één aanstootgevend is, ziet de ander als een grap”. Voor Facebook staat de vrijheid van meningsuiting centraal.

Maar Facebook trekt nu noodgedwongen onder druk van negatieve publiciteit de teugels steeds strakker aan. Dinsdagavond publiceerde Facebook een statement op zijn blog, waarin het bedrijf beloofde strenger op te treden tegen ‘ongevoelige’ of ‘wrede’ inhoud, zelfs als het niet per se om ‘haatdragende’ content gaat, zoals in de gebruikersvoorwaarden omschreven. Door er scherper op te letten dat gebruikers niet onder een valse naam opereren, hoopt Facebook dat gebruikers zich inhouden. Trainingen van moderatoren worden aangescherpt.

De oorzaak: een succesvolle actie van Women, Action, and the Media, dat vorige week een open brief schreef aan Facebook. In de brief wees de actiegroep op de grote hoeveelheden foto’s en Facebook-groepen die huiselijk geweld en verkrachting aan zouden moedigen. Pagina’s die Facebook niet altijd verwijderde, ondanks klachten van gebruikers.

Een al vaker gehoorde klacht, maar Women, Action, and the Media was zo slim adverteerders in de actie te betrekken. De actiegroep startte een petitie en riep adverteerders op zich terug te trekken, tot Facebook kon garanderen dat advertenties niet meer naast vrouwonvriendelijke content werden geplaatst.

Een gouden zet. Vijftien adverteerders sloten zich bij de actie aan, een publiciteitsgolfje volgde en Facebook bekende schuld: „Sommige content wordt niet snel genoeg verwijderd. Andere content die verwijderd zou moeten worden blijft staan”, schreef Facebook op zijn blog. „We moeten het beter doen- en dat gaan we doen.”

Het is al de zoveelste keer dat Facebook op deze manier negatief in het nieuws komt. Na klachten van ‘lactivisten’ werd besloten om foto’s van vrouwen die borstvoeding geven weer toe te staan, mits niet ‘te bloot’. Facebook bood ook excuses aan nadat het een foto van een zoenend homostel verwijderde.

En vorig jaar lekte via het Amerikaanse blog Gawker een handleiding uit van een Marokkaanse Facebook-moderator, die van Facebook voor zijn werk één dollar per uur kreeg. Hierin stond tot in detail beschreven wat Facebook wel, en wat het niet toestaat. Zo krijgen moderatoren de opdracht foto’s met bilspleten en vrouwentepels te wissen. Mannentepels, diepe vleeswonden en excessief bloed zijn wel toegestaan.