'Familiebedrijven zijn somber'

Familiebedrijven zijn somber over de economische ontwikkeling voor de rest van het jaar. Dit geldt zowel voor de algemene economische ontwikkeling, als ook voor de situatie van de eigen onderneming.

Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlandse familiebedrijven waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd. De enquête is uitgevoerd door Intomart in opdracht van Van Lanschot Bankiers. Het gaat om familiebedrijven met 10 tot 500 medewerkers. In Nederland zijn deze bedrijven goed voor de helft van de werkgelegenheid en 53 procent van het bruto binnenlands product.

Ruim de helft van de ondernemers, er deden 258 mee aan het onderzoek, vindt dat het politieke klimaat is verslechterd. Familiebedrijven zijn sinds de eerste meting van de Familiebedrijven Barometer nog niet eerder zo negatief geweest over de politiek – het eerste onderzoek werd gepubliceerd eind 2010.

Tweederde maakt zich ernstig zorgen over de prijsontwikkeling op de markt. „Er wordt harder gevochten om iedere order”, zegt Marc Buitenhuis van de directie private banking van Van Lanschot. „De marges staan onder druk, de zorgen over de orderportefeuille nemen toe, en de debiteurenrisico’s worden hoger – wordt de rekening nog wel betaald?” De zorgen over de continuïteit van het bedrijf zijn het hoogst in de historie van de barometer.

Uit het onderzoek blijkt ook dat duurzaamheid niet hoog op de agenda van de ondernemers staat. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt gezien als „een last” die extern wordt opgelegd, zegt Sander Boleij, manager verantwoord ondernemen bij Van Lanschot. „Acht van de tien bedrijven is reactief op het gebied van duurzaamheid.”

Bedrijven die zich onderscheiden met een actief beleid op dit terrein kunnen zich, volgens Boleij, onderscheiden. Vooral bij de internationaal opererende ondernemingen zie je dat. „Voor de onderzochte bedrijven komt op dit moment het overleven op de eerste plaats en dat duwt een thema als duurzaamheid wat naar de achtergrond”, zegt Boleij. Ondernemers die wel actief aan duurzaamheid doen, stellen dat het ook voor het bedrijf zelf goed is.