Wat mag je deze editie niet missen?

Holland Festival //

De functie van het Holland Festival is verschoven naar het grensoverschrijdende, schrijft redacteur klassieke muziek Mischa Spel vandaag in NRC Handelsblad. „Hier zie je wat je normaal niet ziet. Voorstellingen die recensenten splijten in de ‘nulballers’ versus de ‘vijfballers’.” Welke onderdelen van het programma mag je niet missen?

De Australische regisseur Simon Stone maakte een rauwe bewerking van

The Wild Duck (2-4/6 , Muziekgebouw aan ’t IJ), het stuk van de Noorse toneelschrijver Henrik Ibsen uit 1884. Het gaat over waarheid en of die ten koste van alles moet worden verteld, schrijft kunstredacteur Ron Rijghard vandaag. Het verhaal is niet heel bekend. Maar ook wie het al kent, wordt overweldigd door de flitsende enscenering van Stone en de rauwe intensiteit van de acteurs. Het plot gooit de levens van de personages twee keer overhoop. De eerste keer is dat als de gelukkig getrouwde Hjalmar van een oude vriend te horen krijgt dat zijn vrouw Gina al zwanger was toen hij met haar trouwde. De tweede keer dat het leven op zijn kop wordt gezet, is aan het einde. Nadat de aangeslagen Hjalmar het huis heeft verlaten, pleegt zijn dochter zelfmoord. Op de vraag wiens schuld dat is, zijn vele antwoorden mogelijk.

Het machtsspel van twee ex-geliefden in

Liasons Dangereuses heeft Luca Francesconi in zijn opera Quartett (1 en 2/6, Gashouder Westergasfabriek) teruggebracht tot de kale essentie volgens redacteur klassieke muziek Mischa Spel. De toeschouwer is voyeur bij een tragische spel in een claustrofobische kubus bij het Ensemble da camera dell’Accademia Teatro alla Scala.

Mischa Spel tipt ook de nieuwe productie van Wagners

Die Meistersinger von Nürnberg (4 - 20/6, Muziektheater). De opera biedt zeker fraaie tableaus, een muzikaal geschraagde personenregie en – interessant – het Nederlands Wagnerdebuut van operachef Marc Albrecht.

Gisèle Vienne (14, 15/6, Frascati)

is een voor Nederland nieuwe naam, volgens medewerker dans Francine van der Wiel. De Frans-Oostenrijkse Vienne is de laatste jaren opgevallen door haar opmerkelijke benadering van dans in combinatie met tekst, spel en muziek. In The Pyre wordt een danseres in een vervreemdende omgeving geplaatst waar niets is wat het lijkt. De voorstelling vloeit over in een verhaal over twee mensen die het verhaal dat voor hen is geschreven trachten te ontsnappen.

Redacteur jazz en pop Amanda Kuyper tipt

The Irrepressibles (15/6, Bimhuis). ‘Het performance-orkest legt altijd al een een verbinding tussen klassiek en pop. Diens flamboyante zanger Jamie McDermott is na een HF-optreden in 2011 terug met een ongetwijfeld theatrale herinterpretatie van de Cabaret Songs uit 1937 van componist Benjamin Britten. Reken op de sfeer van het Berlijnse nachtleven, opwinding en extase, met de emotie hoog in de falsetkeel van McDermott.’

Een echt mooi kruisverband dat zijn kwaliteit al bewees in New York is

Brooklyn Babylon (24/6, Muziekgebouw aan ‘t IJ). De Canadese orkestleider Darcy James Argue geldt met zijn ‘steampunk big band’ Secret Society als grote belofte, volgens Kuyper. Videokunstenaar Danijel Zezelj voegt er visuele expressie aan toe. Argue’s moderne orkestrale jazz, in dit project uitgevoerd in cirkelvorm met erachter projecties, is bedwelmend en spannend: zo lopen de melodielijnen dwars door het orkest. Samen met de illustraties is het één muzikale caleidoscoop.

Kijk voor meer informatie tickets en het hele programma op hollandfestival.nl