Verjaardagsfeestje 'Le Sacre' uitbundig gevierd

Nederland -Groningen -- 2-05-2013 Grote markt,overal ter wereld wordt op 29 mei de 100 geruchtmakende premire van Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky gevierd. De hele dag door zal het stampende, exotische en opwindende topstuk wel ergens te horen zijn, maar Groningen beet het spits af. Vanochtend om 8.00 uur op de Grote NNO onder leiding van dirigent Michel Tabachnik. Foto : Sake Elzinga

Luid applaus vanochtend op de Grote Markt van Groningen toen burgemeester Peter Rehwinkel Maria Stravinsky verwelkomde. De achterkleindochter van Igor Stravinsky was te gast op een opluchtconcert van Le Sacre du Printemps. Overal ter wereld vieren orkesten vandaag de honderdste verjaardag van het baanbrekende topstuk. Het Noord Nederlands Orkest wilde absoluut de eerste zijn en schudde Groningen al om acht uur wakker.

Tijdens de eerste uitvoering op 29 mei 1913 in het Parijse Théâtre des Champs-Elysées werden Stravinsky’s obsederende ritmes en schrijnende dissonanten nog als grof en onbetamelijk ervaren en gingen voor- en tegenstanders elkaar te lijf.

Maar in Groningen ontstond vanochtend een gemoedelijk festivalsfeertje. Vanaf half acht stroomde het plein vol met honderden frisse muziekliefhebbers, uitgerust met thermossen koffie, croissantjes en krentenbollen. Vrienden van het orkest hadden krukjes meegebracht, fietsende forenzen hielden stil, door ckv-leraren opgetrommelde scholieren zaten in groepjes op de grond.

Scholier Marnix (15) vond de muziek „wel leuk om onder Star Wars te zetten, maar niet om een uur eerder voor op te staan”. Passant Miekel van der Zanden vond het een cadeautje. „Ik had net mijn kind naar school gebracht en moest eigenlijk naar mijn werk, maar dit was geweldig.”

„Onze oren zijn eraan gewend geraakt”, verklaart eerste fagottist Leo de Jong de veranderde receptie. „Le Sacre is een bekend repertoirestuk geworden.” Voor muzikanten is het niet meer zo moeilijk als toen. „Voor de eerste uitvoering had het orkest destijds honderd repetities nodig. Wij drieënhalf. In die tijd kenden muzikanten alleen maar twee-, drie- en vierkwartsmaten en nu moesten ze alle maatsoorten die je maar kunt bedenken door elkaar spelen.”

De opvoering maakt deel uit van het Time Shift Festival, een festival rond vernieuwing in de kunsten. Daar is het volgens mede-initiator Marcel Mandos tijd voor. „We hopen op iets revolutionairs, net als 100 jaar geleden in Parijs.”

Time Shift Festival, Groningen, t/m 2/6. Inl: timeshift.nu.