Tiffany's is 'tevreden', vooral over Azië

Tiffany’s presenteerde gisteren kwartaalcijfers. Het gaat goed, maar het bedrijf waarschuwt voor te hoge verwachtingen.

Een willekeurige romantische film. Vrouw kan niet wachten om ten huwelijk gevraagd te worden door man. Zwijmelend loopt ze door de straten van New York. Op Fifth Avenue, voor de etalages van Tiffany’s, houdt ze halt. Dáár moet de verlovingsring gekocht worden. Niets romantischer dan een ring met diamant van ’s werelds bekendste juweliersketen.

Voor velen zal het, anders dan in de films, bij dagdromen blijven. Want Tiffany’s is prijzig. Wie wil, kan voor een half miljoen euro aan iemands vinger schuiven. En anders zijn er nog de dure kettingen, oorbellen of armbanden. Het bedrijf verkoopt ook enkele leren producten, maar Tiffany & Co., zoals het bedrijf officieel heet, is bovenal juwelier.

Gisteren presenteerde Tiffany’s (9.900 werknemers wereldwijd) zijn eerste kwartaalcijfers van 2013. De winst steeg met 2,5 procent naar bijna 84 miljoen dollar (64,9 miljoen euro). Ook de omzet steeg, met 9 procent naar 895 miljoen dollar. Vooral de Aziatische markt groeide. Daar nam de omzet toe met 15 procent naar 223 miljoen dollar.

„We zijn tevreden met de resultaten”, liet bestuursvoorzitter Michael Kowalski in een persbericht weten. Financieel directeur Patrick McGuiness waarschuwt echter tegen te hoge verwachtingen van de verkopen in het tweede kwartaal en het gehele jaar, schrijft zakenkrant The Wall Street Journal.

De verkopen in de Verenigde Staten gaan moeizaam, aldus McGuiness, vanwege afwachtende consumenten. Amerika is Tiffany’s grootste afzetmarkt, goed voor 48 procent van de totale omzet. Welvarende klanten blijven de dure sieraden van Tiffany’s wel kopen, de iets minder welgestelden geven als gevolg van de slechte economische omstandigheden hun geld niet bij de juwelierketen uit.

Ook in Japan – waar het bedrijf goede zaken doet; het land is goed voor 17 procent van de totale omzet – kunnen de resultaten wellicht tegenvallen als gevolg van een zwakke yen. In Nederland heeft het bedrijf één vestiging: in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat.

Tiffany’s werd in 1837 opgericht door de Amerikaan Charles Lewis Tiffany – afgelopen jaar vierde het bedrijf zijn 175-jarig jubileum. Naar eigen zeggen was Tiffany’s de eerste juwelier die de diamant boven op de ring plaatste. Daarvoor lag de edelsteen als het ware verzonken in de ring.

Het bedrijf bewaakt zijn merk en luxe aanzien. In het jaarverslag van afgelopen maart, beschrijft de juwelier hoe. Advertenties moeten er voor zorgen dat consumenten het merk associëren met een „geraffineerde stijl” en „romantiek”. De sieraden moeten worden verkocht in elegante winkels, op high street-locaties, met kundig personeel.

En dan zijn er nog de bekende blue boxes, de licht turquoise doosjes waarin de juwelen worden meegegeven. Ook die geven de juwelierketen haar chique air, niet op zijn laatst omdat ook die veelvuldig in films voorkomen. Om bij te dagdromen.