Miele wasmachine (deel 2)

De wasmachinekwestie van Janneke Holtslag uit Amsterdam – het apparaat begaf het keer op keer omdat het te dicht bij haar douche staat – leverde diverse reacties op. Ton Klarenbeek, die met hetzelfde probleem kampte, heeft een tip: „Na het vernieuwen van de elektronica heeft de monteur die met speciale kunststof folie ingepakt. Nooit meer last gehad.”

Holtslag vraagt zich af wie verantwoordelijk is voor het falen van haar wasmachine. De fabrikant? De verhuurder van haar woning, die de wasmachineaansluiting op een niet geschikte plek heeft geplaatst? Of de consument die de machine op de daarvoor bestemde plaats heeft neergezet? Zij dus?

De consument is ook zelf verantwoordelijk, zegt een woordvoerder van Miele. Apparatuur dient door een erkende installateur of vakspecialist te worden geplaatst. Die bekijkt of de plek aan alle richtlijnen voldoet. Bij Holtslag is dat niet het geval – de badkamer is erg vochtig en er hangt alleen een douchegordijn. De monteurs hebben haar dan ook aangeraden, en dat herhaald nadat de elektronische aansturing het al een paar keer had begeven, de machine in de keuken te plaatsen. Maar dat kost wel een keukenkastje. Een andere Miele op dezelfde plek in de badkamer is geen optie. „Tegenwoordig worden alle Miele-wasmachines elektronisch bestuurd. Of je nu de goedkoopste of de duurste neemt, dat maakt niet uit. En elektronica en vocht, dat gaat oxideren.”

ConsuWijzer raadt consumenten aan naar de verkoper te stappen in plaats van naar de fabrikant. Via een geschillencommissie kan een onafhankelijke deskundige de situatie beoordelen. Wellicht kan mevrouw bij de buren informeren hoe het hun wasmachines vergaat? Als het een collectief probleem is, kunnen stappen richting de verhuurder niet worden uitgesloten.

Tekst Barbara Rijlaarsdam en Annemarie Sterk. Mail naar help@nrc.nl.