Ik wil graag nadenken over mode

„Als jong meisje bladerde ik al door de vele modebladen en keek ik vol bewondering hoe merken hun verhaal vertelden. Na mijn vwo ging ik daarom studeren aan het Amsterdam Fashion Institute. Daar koos ik voor de richting branding, want ik wilde liever nadenken over mode dan zelf ontwerpen. Ik leerde er onder andere hoe je een goed concept ontwikkelt, samen met andere modestudenten lanceerden we ons eigen merk en ik liep stage bij een Italiaans bureau dat de reclame ontwikkelde voor Gucci en Bvlgari.

„Tijdens een universitaire master onderzocht ik nieuwe vormen van marketing in de mode. Zo zie je dat merken steeds vaker afstappen van traditionele campagnes en meer invloeden uit kunst, muziek, fotografie en film gebruiken. Een voorbeeld hiervan is het ontstaan van de online fashionfilm. Soms is er in die films nauwelijks nog een kledingstuk te bekennen, het moet vooral een bepaalde sfeer oproepen. Deze trend begon bij het luxe merk Lanvin, maar je ziet nu dat de commerciële merken als H&M volgen. Heel slim, want het is een snelle manier om een groot publiek te bereiken.

„Ik zou heel graag aan zo’n soort campagne willen meewerken voor een vooruitstrevend merk. Dat hoeft niet perse een exclusief merk te zijn, de campagnes van bijvoorbeeld Zeeman vind ik ook origineel en gedurfd. Uiteindelijk wil ik brand manager worden, maar eerst moet ik natuurlijk gewoon nog veel ervaring opdoen als marketingmedewerker.”

Ben jij ook op zoek naar een baan en wil je jezelf graag pitchen? Of heb jij misschien de ideale baan voor Marianne Huijssoon? Mail naar werk@nrc.nl