'Ik heb al stress zat', aldus een onbekende

Gratis berichtendiensten, zoals Apples iMessage, zijn niet waterdicht Soms fladderen vertrouwelijke conversaties rond Waar het fout gaat, is een mysterie

Verslaggever

„Let op”, zegt Yasmine eind februari tegen een baliemedewerker van T-Mobile in de Amsterdamse Kalverstraat, terwijl ze op haar iPhone kijkt. „Dat meisje daar gaat zo het roze beschermhoesje bij u bestellen.”

De medewerker wendt zich tot het meisje. En ja hoor: „Meneer, mag ik dat roze hoesje van u?”, vraagt ze aan hem.

Hoe wist ze dat? Yasmine (niet haar echte naam, daarmee wil ze niet in de krant) ontvangt al een maand om onverklaarbare reden honderden berichten van enkele tientallen onbekenden op haar iPhone 4. Naar haar gevoel met name als ze zich op drukbezochte plekken begeeft, zoals in de Kalverstraat.

Vaak zijn het flarden van eerdere conversaties, een enkele keer lijkt ze te zijn aangehaakt bij een lopende berichtwisseling. Zoals bij het voorval in de winkel van T-Mobile, waar ze juist is om haar beklag te doen over de ongewenste berichten.

De medewerker van de telecomgigant („Het ligt niet aan ons”) verwijst haar naar de Apple Store, omdat het probleem zich uitsluitend voordoet met iMessage, de gratis berichtendienst van iPhone. Vaak zijn ze onschuldig van aard („Waar ben je? Ik ben bij AH”), maar meer dan eens is de inhoud gevoelig („Je mag best wat dankbaarder zijn hoor. Ik heb al stress zat”) of met genoemde namen eenvoudig te herleiden („Je kunt haar hele borsten zien”).

In enkele gevallen bevatten de berichten uiterst vertrouwelijke informatie: een paspoortnummer met geboortedatum of een bankrekeningnummer inclusief bijbehorende pincode. Maar verder dan de gastheer bij de deur van de Apple Store komt ze niet als ze haar verhaal doet. „Mevrouw, dat gelooft u toch zelf niet?” Gedesillusioneerd druipt ze af.

Ik wil misschien a/d pil

Op maandag 18 maart is het opnieuw raak. Ze loopt met een vriendin in een kledingzaak in de Kalverstraat als er weer flarden van conversaties binnenkomen op haar iPhone. „Ik wil misschien a/d pil. Hoe werkt dat eigenlijk?” Waarna de vriendin antwoordt: „Als je klaar bent met je ongesteldheid neem je de volgende dag gelijk de pil in. En dat elke dag, tot de strip op is.”

Yasmine, 24 en zelf moeder van een jong kind, schrikt ervan. „Ik word er soms bang van.” Aanvankelijk verwijdert ze alle berichten die binnenkomen. „Puur uit ethische overwegingen. Het gaat mij niets aan wat andere mensen met elkaar delen.” De reden ook dat ze de gedupeerden niet belt om ze in te lichten. Ze hoopt dat het vanzelf ophoudt.

Maar de berichtenstroom houdt aan, soms tientallen op een dag. Een gang naar de politie levert niets op: „Daarvoor moet u niet bij ons zijn.” Ze deelt haar verbazing en frustratie met vrienden. Via een van hen belandt het verhaal eind april bij deze krant.

Van de twaalf nummers die op dat moment nog in haar telefoon bewaard zijn, zijn er vier niet (meer) bereikbaar. Van de andere acht nummers, waarvan bijna alle eigenaren gek genoeg woonachtig zijn in of rondom Enschede, is de authenticiteit van de conversaties door deze krant vastgesteld. Tot schrik van degenen die ze in volledige onwetendheid van het probleem verstuurden. Een man van middelbare leeftijd: „Wat weet u nog meer van me?”

Yasmine gaat op 6 mei terug naar de Apple Store. „Dit heb ik nooit eerder gezien”, zegt een medewerkster. Ze blokkeert bij de optie ‘Instellingen’ twee onbekende nummers, zoals een zwager van Yasmine dat een maand eerder al tevergeefs deed om het euvel te verhelpen. Zekerheid kan ze echter niet geven. Dat zegt ook haar collega, een gekwalificeerde expert die zich uitsluitend bezighoudt met de lastigste problemen die de razend populaire Apple-apparaten opleveren. „Ik snap er niks van hoe die berichten in je telefoon komen en ik doe dit werk toch al jaren.”

Waarom is Apple niet nieuwsgierig?

Als oplossing worden alle relevante gegevens van Yasmine opgeslagen, waarna een andere Apple-medewerker haar telefoon op 9 mei terugzet naar ‘Fabrieksinstellingen’. Excuses krijgt ze niet aangeboden. Op nieuwsgierigheid naar de oorzaak kan ze de medewerkers evenmin betrappen. „Mocht het probleem zich opnieuw voordoen, dan moet u even langskomen”, is het enige dat ze te horen krijgt. Tot haar verbazing. „Ik vind dat Apple zich er heel makkelijk vanaf maakt. Je zou toch verwachten dat ze er alles van willen weten om herhaling te voorkomen?”

Inmiddels heeft Yasmine geen last meer van het probleem. Ze is onlangs vanwege het werk van haar man geëmigreerd, en ze gebruikt haar oude iPhone niet meer. „Voor mij was het ongemak, voor de gedupeerden is het echt erg. Hun privéleven is uitgelekt. Zelf deel ik bijna niets meer via iMessage. Dat is wat ik er van heb geleerd.”