Aanhef wijzigen bij KPN (2)

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: KPN en Miele, beide op herhaling

Na een scheiding jóúw naam boven het contract met KPN te krijgen, is zo eenvoudig nog niet. En ook niet gratis, bleek vorige week. Het verhaal van Jet van Gelder, die nog steeds rekeningen binnenkreeg op naam van haar ex-man, bracht veel herkenning én verontwaardiging bij lezers.

Zoals bij Mariette van den Berg- van Wijlen. Zij sloot al in 1997 een contract af bij KPN, op haar meisjesnaam. Als ze een paar jaar later trouwt en de toevoeging aan haar achternaam op het contract wil laten zetten, kost dat geld. Ze weigert te betalen. De rekening staat nu nog steeds op haar meisjesnaam.

„Ze zoeken het maar uit bij KPN”, schrijft Marleen van der Wouden. Haar contract voor de Digitenne staat op naam van haar overleden man. Ook daar wil de telecomaanbieder alleen een naamswijziging doorvoeren als Van der Wouden betaalt. „Het is meer dan drie maanden abonnementsgeld.”

Alle correspondentie van KPN met Paula van Osch komt ook nog steeds op naam van haar man binnen. Hij overleed al vijf jaar geleden. Van Osch wil het graag veranderen, maar meerdere pogingen leverden niets op. „Niet dat ik elke keer tranen pleng, maar het is gewoon slordig.”

Een woordvoerder van KPN zegt het zo snel mogelijk te zullen uitzoeken. Hopelijk valt er binnenkort dus een envelop met eigen naam op de deurmat.