Het Linda de Mol-gevoel

Al weken is Heleen van Royens boek over huisvrouwendingetjes, De hartsvriendin, een bestseller. Toch heeft ze het imago van stoere vrouw. Hoe doet ze dat? Tijd voor een cursus.

1. Wees herkenbaar: presenteer je boek als een zelfhulpboek voor vrouwen die veertig worden, maar dan in romanvorm. Dat maakt meeleven makkelijker en de feiten minder pijnlijk. Presenteer ouderdom met zelfspot – een beetje à la Linda de Mol. Dus: ‘Mij resten alleen Maarten [de echtgenoot] en andere kalende, uitdijende figuren die van rijpe, overvolle vrouwen houden.’

2. Gebruik aap-noot-mieslogica, vooral wanneer het om de liefde voor kinderen gaat: ‘Jesper [de zoon] is zo’n jongen die je meteen ontwapent. Ik ben zijn moeder. Hij is mijn zoon [aap-noot-mieslogica]. Amper geboren maakte hij me al dolgelukkig, zoals hij nog vele vrouwen gelukkig zal maken [een subtiele vooruitwijzing of een pijnlijke misser?]. Ik ben trots op hem, net als op Kim [de dochter]. Hoe suf het ook klinkt, mijn kinderen betekenen alles voor me.’

3. Kijk naar populaire tv-series: laat je personages naar series kijken waar heel Nederland naar kijkt. Dus: Boer zoekt vrouw of Ik hou van Holland, domweg omdat dat het Linda de Mol-gevoel (daar is ze weer) verhoogt.

4. Laat haar koopziek zijn: iedereen kent wel de verleiding van dagaanbiedingen van One Day Only. Laat je hoofdpersoon voortdurend overbodige spulletjes kopen, louter omdat het gaat om 73 procent korting. De lezer weet dat ze dom bezig is en natuurlijk een flutaanbieding aanschaft, maar op zulke momenten gaat herkenbaarheid (zie punt 1) over in superieur medelijden.

5. Vrijwilligerswerk haalt de angel eruit: de huisvrouw, die spottend ‘dikke huismus’ wordt genoemd, heeft niet veel omhanden, behalve kaasbroodjes eten, de kinderen op Facebook volgen en het huishouden. Laat haar wat vrijwilligerswerk doen, want niemand wordt graag met zoveel leegte geconfronteerd. Het is een gewaagd grapje van Van Royen om de ‘dikke huismus’ bij de vogelopvang hokken te laten schoonmaken.