'Pijler' onder elektrische auto's gaat ten onder

Het Israëlische bedrijf Better Place, dat samen met automaker Renault een systeem ontwikkelde voor het snel verwisselen van batterijen in elektrische auto’s, gaat faillissement aanvragen. De neergang van het bedrijf is een tegenvaller voor de topman van Renault, Carlos Ghosn. Hij prees de samenwerking als één van de pijlers van Renaults strategie voor elektrische auto’s.

Better Place (wereldwijd 700 werknemers) ontwikkelde een systeem waarbij de batterij van de auto bij speciaal daarvoor ingerichte stations wordt vervangen voor een nieuwe. Dat neemt net zo veel tijd in beslag als het vullen van de tank van een ‘gewone’ auto met benzine. En belangrijker: het grootste, praktische bezwaar tégen elektrische auto’s – het opladen van de batterij duurt meerdere uren – was daar met dit product mee weggenomen.

De Israëlische Shai Agassi richtte het bedrijf in 2007 op. Het project trok, onder meer door de destijds stijgende olieprijzen, internationale aandacht. In 2009 stond Agassi op de lijst van meest invloedrijke mensen van Times Magazine. Israëlisch president Shimon Peres sprak publiekelijk meerdere malen zijn waardering uit voor het bedrijf.

Maar ondanks alle aandacht leverde de samenwerking weinig op. Van de beoogde 100.000 elektrische auto’s met verwisselbare batterij werden er slechts 2.500 verkocht. Dat lag volgens Better Place aan het geringe aantal wisselstations in Israël en Denemarken.

Renaulttopman Ghosn liet onlangs weten slechts één automodel met de verwisselbare batterij uit te rusten. De relatief grote auto’s zouden niet aansluiten bij de vraag van de consument naar kleinere auto’s.