Wie wint de Gouden Palm? Dit zijn de grootste kanshebbers

Wie gaat met de Gouden Palm naar huis? Vanavond weten we het. Filmjournalist Coen van Zwol zet alle kanshebbers op een rij.

Foto Reuters / Eric Gaillard Actrices Lea Seydoux (links) en Adele Exarchopoulos poseren voor fotografen in Cannes. Filmjournalist Coen van Zwol gokt er op dat de film La Vie d'Adele, waarin zij de hoofdrollen spelen, de Gouden Palm gaat winnen vanavond. Hij noemt het een "lesbische love story die ieders harten stal".

Wie gaat met de Gouden Palm naar huis? Vanavond weten we het. Er zijn zeven zware prijzen: Gouden Palm, Grand Prix, juryprijs, beste regie, acteur, actrice, script. De jury van Steven Spielberg wordt geacht de prijzen breed uit te smeren: wie de Gouden Palm krijgt, wint niks anders. Combinaties van kleinere prijzen komen wel voor.

Resultaat is een onvoorspelbare schuifpuzzel. Een aantal films gaat niet met lege handen naar huis, vermoed je, maar geven ze Behind the Candelabra de prijs voor beste acteur, regie, Grand Prix? Lastig. Je wil de voortreffelijke Michael Douglas op dat podium: strijd tegen kanker, prachtige rol, emotie, en hij kan geen Oscar met de film winnen. Maar Steven Soderbergh, die een lange sabbatical neemt van het filmen, geef je ook graag een aanmoedigingsprijs, want je mist hem nu al.

En hoe werkt de negenkoppige jury van Steven Spielberg? Koestert iemand nog persoonlijke rancune tegen een deelnemer? Voert iemand een lobby? Wie is dwarsligger, wie loopt mee? En geeft men de Gouden Palm aan de beste film, of de film die dat het meest nodig heeft?

Volstrekt onvoorspelbaar, al met al. Dit is mijn gok voor dit jaar. Ben benieuwd of ik er ook maar één goed heb, maar ben er vrij zeker van dat een deel van deze films hoe dan ook in de prijzen valt.

Gouden Palm: La Vie d’Adèle, chapitre 1 & 2. Lesbische love story die ieders hart stal. Drie uur lang. Seks die soms wel tien minuten doorgaat. Stomende ramen. De camera extreem dicht op de huid. Prachtig, en tevens een mooi liberaal gebaar qua homorechten en zo.

Grand Prix (juryprijs): La Grande Bellezza, Paolo Sorrentino. Verbluffend mooi, overrijp, subtiel. Het zou Paolo Sorrentino’s tweede Grand Prix zijn na Il Divo; het kan best een Gouden Palm worden als de Amerikaanse smaldeel last heeft van preutsigheid. In welk geval de twee lesbische geliefden vermoedelijk wel de prijs voor beste actrice krijgen.


Juryprijs: De jury geeft ook altijd prijzen aan een outsider die zulks best kan gebruiken. A Touch of Sin, de boze wraakfilm van de Chinees Jia Zhangke? Als Borgman iets wint, is dat vermoedelijk deze prijs. Ik kan me voorstellen dat de Britse regisseur Lynn Ramsay voor de film gaat – en zij is een compromisloze dwarsligger.

Beste Regie: Nattevingerwerk. Alexander Payne voor de op zijn conventionele manier bijna perfecte roadmovie Nebraska zou me niet verbazen. Andere optie: de gebroeders Coen voor Inside Llewyn Davis. Een van de beste films in competitie, maar in hun ontzagwekkende oeuvre een middenmoter.

Beste actrice: Bérénice Bejo, Le Passé. Mooie volatiele rol, maar als La vie d’Adèle niet de Gouden Palm krijgt, gok ik toch op Adèle Exarchopoulos en Léa Seydoux.


Beste acteur: Zou het niet prachtig zijn om na twee lesbische geliefden het homopaartje Michael Douglas en Matt Damon op het podium te krijgen, van Behind the Candelabra, over glitterkoning en kasthomo Liberace? Bijna net zo mooi als La Vie d’Adèle de Gouden Palm geven. Gevaarlijke outsider: Bruce Dern als drankzuchtig oudje in roadmovie Nebraska.

Beste scenario: Le Passé, Asghar Farhadi. Hoe dan ook, een van de sterkste films in competitie, zoiets kan je benadrukken door Farhadi als scenarist op het podium te roepen en actrice Bejo eveneens te belonen.