‘La vie d’Adèle’ wint Gouden Palm - Borgman buiten de prijzen

De Franse film ‘La vie d’Adèle’ heeft de Gouden Palm gewonnen op het filmfestival van Cannes. Het lesbische liefdesverhaal van regisseur Abdellatif Kechiche was volgens de jury, onder leiding van regisseur Steven Spielberg, de beste film op het jaarlijkse festival. Het Nederlandse ‘Borgman’ van Alex van Warmerdam viel buiten de prijzen.

De Franse film ‘La vie d’Adèle’ heeft de Gouden Palm gewonnen op het filmfestival van Cannes. Het lesbische liefdesverhaal van regisseur Abdellatif Kechiche was volgens de jury, onder leiding van regisseur Steven Spielberg, de beste film op het jaarlijkse festival. Het Nederlandse ‘Borgman’ van Alex van Warmerdam viel buiten de prijzen.

Volgens onze filmredacteur Coen van Zwol is het niet echt een verrassing dat ‘La vie d’Adèle’ won, die gaat over een 17-jarig meisje dat haar homoseksualiteit ontdekt, ook al werd er lang gezegd dat er geen duidelijke favoriet voor de hoofdprijs was:

“Dat is een beetje zo gegroeid. Bij de pers was de film al wel de favoriet. Het is een film met zó veel kwaliteit. Ik heb zelf zelden een film gezien die zo ontroerend is en echt wat me me deed. Het was de film op het festival met het meeste hart. Misschien denk je nog, met een jury waarin ook Amerikanen zaten: het is te geil, op het pornografische af. Er zitten scènes in met twintig minuten lang lesbische seks. Maar toch lijken ze een beetje van die preutsheid af te willen stappen.”

Bekijk een fragment uit de winnende film:

“Polariserende” Borgman niet in de prijzen

Volgens Van Zwol had ‘Borgman’, de eerste Nederlandse inzending in het hoofdprogramma in 38 jaar, maar een kleine kans op een prijs. De film gaat over een buitenstaander die een villawijk binnendringt, waarna er een reeks verontrustende gebeurtenissen plaatsvinden. Volgens Van Zwol was hij “polariserend”.

“Hij kreeg beoordelingen van een tot vier sterren. Vaak is dat wel een goed teken. Maar de film gaat naar het einde toe een beetje fladderen en als je dan in aanmerking wilt komen voor regieprijzen of scenarioprijzen kan dat niet. Maar het was al prachtig om erbij te zijn als Nederlandse film.”

Bekijk de uitreiking van de Gouden Palm terug:

Coen-broers winnen ‘zilver’

De op een na belangrijkste prijs, de Grand Prix-juryprijs, ging naar ‘Inside Llewyn Davis’ van de gebroeders Ethan en Joel Coen. Van Zwol:

“Terecht, zo’n goede prijs. Maar iedereen dacht: nou ja, die hebben er al genoeg. Het was een van de beste films in de competitie, maar in hun oeuvre eigenlijk niet meer dan een middenmoter.”

Dern beste acteur, Bejo beste actrice

De prijs voor de beste acteur ging naar de 76-jarige Bruce Dern voor zijn rol in de film ‘Nebraska’ van Alexander Payne. Dern speelde een drankzuchtige oude man in de film. De Française Bérénice Bejo won de prijs voor beste actrice voor haar rol in ‘Le Passé’ van regisseur Asghar Farghadi. Vooral de prijs voor Dern is verrassend, zegt Van Zwol, die het zelf een outsider noemde:

“Je denkt vooraf dat ze het wellicht niet kunnen laten hem aan Michael Douglas te geven voor zijn rol als Liberace in Behind the Candelabra. Dern heeft al sinds de jaren ’60 de een na de andere fantastische rol gespeeld, maar hij is nooit echt doorgebroken. De rol van Bejo was de interessantste, naast beide hoofdrollen in La Vie d’Adèle. Maar als die film de Gouden Palm zou winnen, was zij de gedoodverfde nummer twee. Er zat verder ook niet iets heel bijzonders bij.”

Een fragment uit ‘Nebraska’ met daarin Dern:

De prijs voor de beste regie ging naar de Mexicaanse regisseur Amat Escalante voor zijn film ‘Heli’. De prijs voor het beste scenario ging naar de Chinees Jia Zhangke voor ‘A Touch of Sin’. De speciale juryprijs kwam toe aan het Japanse ‘Like Father, Like Son’ van regisseur Hirokazu Kore-Eda. De prijs voor Escalante is de grootste verrassing die er vanavond bij zat, volgens van Zwol:

“Ik ben er zelf heel blij mee. De film werd heel slecht ontvangen en staat bekend als ‘de film met de brandende penis’. Hij is heel gewelddadig. Maar de regisseur wil gewoon de geweldcyclus in Mexico, het land waar hij vandaan komt, aankaarten.”

Bekijk een teaser van ‘Heli’:

“Solide films dit jaar”

De algemene indruk die de films achterlieten was volgens Van Zwol zeker positief:

“Het was een solide en goede competitie. Alles was eigenlijk goed, niets was echt slecht. Maar tegelijkertijd sprong niets er echt uit zoals ‘Amour’ vorig jaar, waar je bek van openviel. De uitzondering was eigenlijk ‘La vie d’Adèle’.”

Vorig jaar won het drama ‘Amour’ van de Oostenrijkse regisseur Michael Haneke de Gouden Palm. Deze film werd later genomineerd voor vier Oscars en won er een, voor de beste buitenlandse film.