Waarom staat telkens Ikea in Lux?Reclame? Het is bedoeld als een knipoog naar design..

Ik heb een klein ergerpuntje dat ik graag voorleg, een soort sluikreclame die me inmiddels is gaan storen.

Ten eerste: in de rubriek ‘Thijs Wolzak fotografeert het huis van....’in de bijlage Lux wordt steevast gevraagd: ‘Van Ikea...’, en daarna wordt een product genoemd van dat warenhuis in het interieur. Het lijkt reclame, en ik vraag me af wat Ikea hiervoor betaalt.

Ten tweede: de rubriek in nrc.next waarin producten worden vergeleken en van sterren worden voorzien. Daarbij wordt frequent Albert Heijn genoemd (soms ook andere winkels). Dit krijgt toch wel heel erg de kleur van reclame. De intentie is goed, neem ik aan, maar het vermelden van bedrijfsnamen vind ik niet op zijn plaats.

Niels Klinkenberg,

Deventer

Uiteraard moet de krant letten op sluikreclame. Maar is dat hier wel het geval?

Monique Snoeijen, chef Lux, antwoordt: „Die vraag naar Ikea, inderdaad een vast onderdeel van deze rubriek, is bedoeld als een knipoog. Er zijn vanzelfsprekend géén afspraken over gemaakt met Ikea en er wordt dus ook niet voor betaald. Overigens, Thijs Wolzak verzorgt alleen de foto, de redactie maakt de tekst.

„We hebben die vermelding ‘Van Ikea..’ bedacht, omdat we in die rubriek vaak binnenkijken in bijzondere huizen die propvol staan met design. Maar ook in de meest hypergestileerde huizen is meestal wel iets van het veel ‘gewonere’ Ikea te vinden. Zo kan iedereen zich spiegelen in deze rubriek.”

Wat het tweede betreft: de rubriek in nrc.next is een rubriek waarin producten worden vergeleken, vergelijkbaar met next checkt. Het zou vreemd zijn om dan de namen van de betrokken bedrijven weg te laten.