Er is meer dan geld en bitches

MC Nina (32), alias voor Annina Lie-atjam, woont in de Bijlmer en studeerde aan de VU.

„Toen ik meedeed aan Ali B’s tv-programma Op Volle Toeren zei zanger Armand tegen mij: hiphop gaat toch alleen over geld en bitches? Ho, wacht effe, dacht ik. Voor een deel klopt dat, maar ik vind hiphop juist dope omdat er zoveel verschillende soorten zijn. Hiphop ontstond als protest tegen slechte omstandigheden in de getto’s in Amerika. Voor mij is hiphop maatschappelijk betrokken.

„Gangsterrap is gehypet omdat het gaat over geld, mooie auto’s, een grote pik. Maar hoe lang houd je dat vol als je je huur niet kan betalen? Het is crisis, en dan is er meer behoefte aan maatschappijkritische rap. Ik begon in de puberteit hiphop te luisteren. Ik voelde me onbegrepen door de buitenwereld, maar rappers als Common en Mos Def hadden het over de alledaagse struggles die ik doormaakte, zoals racisme en discriminatie. Dat inspireerde me om zelf te gaan schrijven en rappen. Het nummer 2de generatie is daar een voorbeeld van. Dat gaat over de vooroordelen over de allochtone jeugd waar ik tijdens mijn studententijd ineens mee te maken kreeg.

„Ik reisde elke dag met de metro van de Bijlmer naar de Vrije Universiteit. Mensen keken me raar aan als ik daar uitstapte. En dan liep ik ook nog naar het bètagebouw. Bij het solliciteren naar een bijbaan werd ik telkens afgewezen. Ik zou een zwaar Surinaams accent hebben!

„De Bijlmer wordt gezien als crimineel omdat er hier wel eens mensen worden neergeschoten, maar dat gebeurt in Amsterdam-Zuid ook. Niet iedereen loopt hier rond met pipa’s en messen. Ik wil het niet opnemen voor de slechte dingen, maar ik neem het wel op voor de Bijlmer. Ik ben opgegroeid in een koophuis in een net gedeelte van de Bijlmer, maar voor de buitenwereld is de Bijlmer de plek waar iedereen luiers en bankstellen van het balkon gooit.

„Mijn moeder heeft me geleerd trots te zijn op de Bijlmer, hard te werken en in mezelf te geloven. Daarom ben ik gaan rappen over de kracht van vrouwen. Wie kan de struggles van een vrouw beter uitleggen dan een vrouw. In het begin werd ik onderschat, kreeg vaak de vraag of ik mijn teksten zelf schreef en hoe ik het vond dat ik niet opBeyoncé leek. Daar is het nummer Dames uit voortgekomen, een ode aan de vrouw. Ik rap over dikke, dunne, jonge, oude, Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse dames. Ik ken ze allemaal en maak geen onderscheid.”