Verkleinen milieu-impact

Droogshampoo is hip. Opmerkelijk, want het bestaat al heel lang. Levert droogshampoo een besparing aan het waterverbruik of zijn die extra spuitbussen juist slechter voor het milieu?

Zoals voor vele moderne duurzaamheidsoplossingen geldt, waren deze vroeger heel normaal. Zo herinner ik mij ook mijn vader die vroeger Frottee droogshampoo gebruikte. Een spannend uitziend diabolovormig potje poeder dat mijn vader in de jaren zeventig als opfrisser tussen zijn haarwasbeurten door gebruikte.

Inmiddels dient het gemak de moderne mens, is overvloed gemeengoed geworden. Echter, met het toenemende besef van de eindigheid van onze hulpbronnen en de confrontatie met klimaatverandering als gevolg van ons gedrag, raakt aandacht voor zuinig omgaan met zaken weer in zwang. Ditmaal vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de aarde voor onze kinderen nog een beetje leuk en gezellig achter te laten.

Het gaat in feite om het vinden van de overlap tussen de toegevoegde waarde voor consumenten en reductie van milieu-impact, vaak zonder dat we dit als duurzaam gedrag benoemen. Wij noemen dit bij Unilever de consumer sweetspot. Vroeger was die toegevoegde waarde voor de consument de portemonnee en nu is dat vooral mooier glanzender haar.

Wat betreft de besparing in waterverbruik. Ja, het is echt zo, maar liever spreek ik hier over het verkleinen van de milieu-impact; het gaat namelijk over het opwarmen van dat water.

Elke keer dat droogshampoo gebruikt wordt in plaats van een haarwasbeurt met warm water is de CO2-reductie van de hele keten (waarbij dus de grotere milieu-impact van de productie van een aluminium droogshampoospuitbus in vergelijking met een plastic shampoofles is meegenomen) een geschatte 90 procent (bron: Unilever Sustainable Living Plan Progress Report 2012). Meer dan 85 procent van de milieu-impact van shampoo wordt namelijk veroorzaakt door warm watergebruik bij de consument. Dat reduceren geeft daarom de grootste winst.

Met andere woorden: droogshampoo is een product dat een warm waterbesparing, dus reductie van milieu-impact oplevert, en een product dat de moderne mens dient: tijdwinst, gemak, mooi glanzend haar. Daarmee in de roos van deze zogenaamde consumer sweetspot.