Explosieve reputaties

Het aantal mensen dat zich met reputatiebeheer van personen en instellingen bezighoudt is veel groter dan dat van alle journalisten bij elkaar. Toch gaat het nog steeds soms gruwelijk mis, zoals gisteren twee voorbeelden aantoonden.

In de angst het succesvolle zondagochtendtijdstip op Nederland 1 kwijt te raken na het vertrek van presentator Eva Jinek naar de KRO, wilde haar huidige werkgever WNL nog voor het reces opvolgers uitproberen. WNL op zondag gaat nu afwisselend gepresenteerd worden door Charles Groenhuijsen en Paul Jansen, steeds met financieel journalist Janneke Willemse als sidekick. Daarvoor moest alleen wel Jinek met onmiddellijke ingang aan de kant worden gezet.

Jinek was tot nu toe de enige van de jonge rechtse omroep die echt succes had. Ze voelde zich dus gepiepeld, omdat ze geen afscheid kon nemen van haar kijkers. Gelukkig mocht ze dat wel doen in het nog beter bekeken De wereld draait door (VARA). Op de website DWDD Magazine poseert ze zelfs met een trofee: het naambordje van haar kleedkamer.

Beetje kinderachtig misschien, maar de sympathie van de kijker wint WNL niet met deze hardvochtige exercitie: kille rekenmeesters van De Telegraaf, de terugkeer van de middelbare man.

Nog ernstiger is wat het elektronische dataverwerkingsbedrijf Equens overkwam. Op YouTube is een filmpje te vinden waarin senior manager Dave Rietveld uitlegt dat het voormalige Interpay te weinig verdient aan de verwerking van alle pintransacties. Er valt meer te halen uit datamining, het verkopen aan marktpartijen van de geanonimiseerde gegevens van de 11 miljard transacties per jaar. Maar, zo waarschuwt de uitstekend communicerende Rietveld, daar zullen veel mensen niet blij mee zijn. Je moet het dus open en eerlijk aan alle partijen uitleggen, want er is groot explosiegevaar, en dan heb je als datamijnwerker helemaal niets meer aan je informatie.

Boem, daar ging de bom af, als opening van het Achtuurjournaal (NOS). Rietveld is te horen in een interview met BNR Nieuwsradio, maar wil niet meer in beeld verschijnen, omdat de banken inmiddels kopschuw zijn geworden. Dus alle deuren op slot, zoals ze in Cannes doen als het druk dreigt te worden.

Ook consumenten als ik zijn nu bezorgd. Ik vertrouwde die STER-spots al niet, waarin we worden opgeroepen zo veel mogelijk te pinnen. Om het dure muntgeld af te schaffen, dacht ik, maar nee: het ging om de winstmarge van Equens. Er is inmiddels al een website in de lucht die ons oproept tot pinvakantie.