Equens ziet voorlopig af van doorverkopen pingegevens klanten

Equens heeft vanwege "grote maatschappelijke onrust" besloten het omstreden plan voorlopig in te trekken. Foto ANP/ Lex van Lieshout

Betalingsregelaar Equens ziet voorlopig af van de plannen om pintransactiegegevens door te verkopen aan winkeliers. Het bedrijf doet dit volgens een persverklaring vanwege de grote maatschappelijke onrust die is ontstaan.

Gisteren kondigde het elektronische dataverwerkingsbedrijf Equens aan dat het van plan was bedrijven informatie te leveren over het pingedrag van klanten. Zo zouden bedrijven tegen betaling informatie kunnen krijgen welke winkels klanten bezoeken en hoeveel ze daar uitgeven. Equens zei dat de gegevens niet te herleiden zouden zijn naar de klanten zelf, alleen naar de wijk waarin de klant woont.

Equens zegt de plannen op een “open en transparante” manier naar buiten te hebben gebracht. Door de reacties vanuit banken en politiek heeft het bedrijf besloten weer in overleg te gaan met betrokken partijen. Mogelijk gaat het plan alsnog door, maar dan moet het wel maatschappelijk breed worden gedragen.

Hevige kritiek na aankondiging

Kort na het voorstel kwam er vanuit verschillende hoeken al grote kritiek op het plan: de privacy van klanten zou hierdoor in het geding komen. Rabobank en ABN Amro gaven gisteren al bezwaar te hebben tegen het plan. Vanochtend kwam daar ook de SNS Bank bij, schreef persbureau Novum. Volgens de directievoorzitter moeten “klanten erop kunnen vertrouwen dat een bank gegevens vertrouwelijk behandelt”.

Ook de politiek mengde zich in de discussie. D66 wilde dat het kabinet iets zou doen aan de handel in pingegevens, volgens Novum. Kamerlid Gerard Schouw en fractiegenoot Wouter Koolmees hebben Kamervragen gesteld. VVD-Kamerlid Ard van der Steur had ‘met verbazing gelezen’ dat Equens de gegevens wilde verkopen. Ook hij wilde het kabinet ondervragen over privacyaspecten.