recensies

Thriller

Welcome to the Punch

Regie: Eran Creevy. Met: James McAvoy, Mark Strong, Andrea Riseborough, Peter Mullan. In: 21 bioscopen. ***

Welcome to the Punch is een keiharde Britse politiefilm die zich afspeelt tegen de skyline van de futuristische Londense architectuur. Hoofdpersoon Max Lewinsky (James McAvoy) lapt de regels aan zijn laars en doet precies waar hij zin in heeft. Lewinsky heeft allerlei missies : zowel persoonlijk als principieel. Hij mag met z’n leren jack dan wel helemaal van nu zijn, maar z’n eergevoel is ouderwets. Dat houdt in dat hij diep in zijn hart eigenlijk wel respect heeft voor zijn nemesis, de meestercrimineel Jacob Sternwood (Mark Strong), omdat ook die er een erecode op na houdt. Acteur Michael Caine was de held van vele films in het Britse gangster genre, van Get Carter tot The Italian Job. Twee films die een remake kregen toen Engeland begin deze eeuw zijn eigen filmverleden begon te herontdekken. Voormalig videoclipregisseur Eran Creevy lijkt voor Welcome to the Punch meer te rade zijn gegaan bij Hongkong-actiefilms, dan bij de authentieke, onvoorspelbare, wrede Britse working class-gangsters.

Dana Linssen

Documentaire //

Whatever will be

Regie: Esther Prade. Zondag 26/5 in LantarenVenster, Rotterdam. Daarna tournee. ***

Huiselijker en voyeuristischer zijn documentaires zelden. Esther Prade volgde twee jaar lang twee transseksuelen: de extraverte Cilla en de meer ingetogen Ilona. Centraal staat de vraag of zij zich zullen laten opereren en of zij gelukkig zullen worden wanneer zij hun mannelijke geslachtsorganen zullen inruilen. Cilla en Ilona krijgen daar zelfs ruzie over. Daarbij staat de vraag centraal wie nu eigenlijk meer een authentieke transseksueel is. De verdienste van Prades film is dat haar onderwerp zeer nabij komt. Minder geslaagd is dat de filmmaakster de kijker vanaf het begin verveelt met verder niet ter zake doende bijzonderheden. Als je het aardig formuleert, kun je zeggen dat de film een vaak vermakelijk inkijkje biedt in het leven van medeburgers met een ongewoon probleem. Iets onaardiger geformuleerd blijft Whatever will be toch een beetje een freakshow.