Homeland kijken op het grote doek

Vrijdag opent in het Westerpark een festival met tv-series. Publiek kan meezingen met liedjes uit South Park en drinken van Breaking Bad-drank.

Profugos, een Chileense HBO-serie voor Latijns-Amerika over drie criminelen en een undercover agent.

Lekker lui met popcorn in de bioscoopzaal kijken naar Game of Thrones of Homeland. Dit weekend komt Amsterdam Film Week met een nieuw initiatief: de allereerste editie van het ‘Amsterdam Series Weekend’ in het Westerpark in Amsterdam. „Ik wilde al langer iets doen met mijn passie voor series”, zegt initiatiefnemer Fulko Kuindersma. „Met collega’s van Film Week had ik het steeds vaker over tv-series. Daarom hebben besloten dit festival op te zetten.”

Kuindersma is één van de oprichters van Stichting Amsterdam Film Week, een jaarlijks filmevenement waar toegankelijke arthouse-films worden getoond aan een breed publiek. „We willen mensen prikkelen om films te zien die wij goed vinden. Datzelfde proberen we nu te bereiken met tv-series.”

Morgenavond wordt de aftrap gegeven met de vertoning op groot scherm van de eerste twee delen van het nieuwe seizoen 3 van de Deense serie Borgen, het tv-drama over politica Birgitte Nyborg. Daarnaast kunnen mensen diezelfde avond vanaf elf uur ’s avonds het eerste seizoen van de Amerikaanse serie Homeland kijken. Ook zijn er interviews met Nederlandse scenarioschrijvers als Maria Goos (Volgens Robert) en Robert Alberdingk Thijm (A’dam - E.V.A).

Voor de programmering van het festival werkt Kuindersma samen met diverse distributeurs, waaronder Lumière (Borgen, The Half Brother), HBO (Game of Thrones, Treme), Film 1 (Breaking Bad) en Warner Home Entertainment (Friends, True Blood). Zondagavond toont het festival alvast de laatste twee afleveringen van seizoen 2 van Homeland. „Met BNN, waar de serie nu wordt uitgezonden, hebben we afgesproken dat wij de primeur hebben. Zij zenden later het einde van seizoen 2 uit.”

Met dit nieuwe festival wil de organisatie van Series Weekend samen met de distributeurs de tv-series zoveel mogelijk promoten. „Je moet het zien als een gezamenlijke ‘proeverij’. Bezoekers kunnen, naast hun favoriete series, hier ook nieuwe programma’s ontdekken”, aldus Kuindersma.

Een slimme zet, meent Hans Schwarz, hoofd programma-aankoop bij de NPO. „Zo’n festival biedt distributeurs de kans om populaire tv-series extra aan de man te brengen.” Volgens hem kan Amsterdam Series Weekend de interesse vergroten voor kwaliteitsseries die nu al op de betaalzenders en bij de publieke omroep worden uitgezonden. „De NPO en de betaalzenders kunnen hiervan profiteren. Maar je moet de invloed van zo’n festival ook niet overschatten.”

Dat de distributeurs niet terughoudend zijn met het tonen van hun tv-series, blijkt wel uit het ruime aanbod op het festival. Wie bijvoorbeeld na het kijken van aflevering 1 en 2 van de Amerikaanse serie Treme op het grote doek nog meer wil zien, kan via een tablet of op één van de tien televisies in de UPC Livingroom (een soort huiskamer op het Westergasfabriekterrein) de andere afleveringen bekijken. „Door de series op verschillende manieren aan te bieden, willen we ook de interactie tussen bezoekers vergroten”, zegt Kuindersma.

Om fans bijeen te brengen wordt op zaterdagavond een ‘Breaking Bad Party’ georganiseerd waar mensen speciaal gebrouwen drankjes kunnen bestellen. Ook kan publiek meezingen met South Park sing-a-longs. Om verder de handel in de tv-series te bevorderen, staat de Amsterdamse muziekhandel Concerto op het terrein met een stand waar bezoekers alle vertoonde series kunnen kopen.

De vraag is of, met het vergroten van de aandacht voor dvd-series, het festival niet toch ook een directe concurrent van de Nederlandse televisie wordt. Daar verschijnen immers veel van dezelfde series. Waarom zou iemand op zondag nog naar een aflevering van Homeland kijken als hij de serie nu ook in de bioscoopzaal kan zien? Schwarz maakt zich geen zorgen. „Dit festival is zo kleinschalig, dat vormt geen bedreiging voor tv. Het is ook maar de vraag hoeveel publiek erop af komt. En pas na vijf jaar kan je pas echt zeggen of zo’n festival ook succesvol is.”

Kuindersma heeft geen idee hoeveel mensen dit weekend te verwachten. „We zijn er redelijk blanco ingestapt. Maar met 2.500 zijn we al blij. Natuurlijk zijn er mensen die liever thuis kijken. Maar er zijn ook altijd mensen die graag naar festivals gaan. Het is zoiets als thuis lekker koken of uit eten gaan. Dat zijn ook twee verschillende belevingen.”

Amsterdam Series Weekend. 24-26 mei, Westergasfabriekterrein, Amsterdam. Inl. amsterdamseriesweekend.com of 020-673 77 58.