Kamp wil dat telecomproviders uitbetalen bij storingen

Bij een storing tussen twaalf en 24 uur heeft de klant recht op minstens een dertigste van de maandelijkse abonnementskosten. Foto ANP / Lex van Lieshout

Telecomproviders worden in de toekomst wellicht verplicht bij storingen van telefonie en internet die langer dan twaalf uur duren hun klanten te compenseren. Minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD) diende het wetsvoorstel in waarin staat dat er minimale eisen moeten komen waaraan een compensatieregeling moet voldoen.

De minister wil dat de vergoeding wordt gekoppeld aan de maandelijkse abonnementskosten. Bij een storing tussen twaalf en 24 uur heeft de klant bijvoorbeeld recht op minstens een dertigste van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van een vijftiende van de maandelijkse abonnementskosten. De regeling zou ook moeten gaan gelden voor zakelijke klanten.

Kamp in de brief aan de Kamer:

“Een storing van 12 uur of langer is dermate ingrijpend voor de consument, dat een compensatie gerechtvaardigd is.”

Consumentenbond blij met regeling

De Consumentenbond is blij dat er ‘eindelijk’ een compensatieregeling lijkt te komen. Directeur van de Consumentenbond Bart Combée tegen persbureau Novum:

“Met een wettelijke regeling weten consumenten waar ze aan toe zijn na een storing. Het is niet meer dan logisch dat consumenten niet hoeven te betalen voor een dienst die niet geleverd wordt.”

De consumentenorganisatie vindt de minimale duur van twaalf uur wel te lang, aldus Novum.

In een eerdere versie van dit bericht werd gesuggereerd dat het wetsvoorstel al was aangenomen. Dat gebeurde echter pas op 28 oktober 2016.

    • Lex Boon