Nog steeds geadresseerd aan ex-man

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: KPN’s ‘contractovername’ en Phone Spot.

Foto Maarten Hartman

Vijfentwintig jaar geleden trouwt Jet van Gelder uit Leeuwarden met haar partner. „Huisje boompje, beestje – en een telefoonaansluiting bij KPN”, schrijft ze. De telecomaanbieder eist dat het abonnement op naam van één van de partners wordt gezet. Er is niet genoeg ruimte in de database om twee namen op te slaan, aldus KPN. Het contract komt zo op naam van haar partner te staan. Maar „na drieëntwintig jaar vertrekt man”, vertelt Van Gelder.

De rekeningen van KPN blijven, twee jaar na de scheiding, echter op naam van haar ex-man binnenkomen. „Dan ben ik het beu en verzoek ik KPN de rekeningen aan mij te adresseren. Gevolg: een rekening van ruim dertig euro.”

De telecomaanbieder noemt het een contractovername, maar daar is volgens Van Gelder geen sprake van. Adres, bankrekening en telefoonnummer zijn immers hetzelfde gebleven. Alleen de naam moet veranderd. „Dit bedrag lijkt mij onterecht”, aldus Van Gelder.

KPN redeneert anders: de ex-man van Van Gelder is de „voormalige rechtspersoon”. En verandert die, dan is er sprake van een contractovername. „Dat staat los van het feit dat mevrouw Van Gelder meerdere jaren gebruiker is geweest”, reageert een woordvoerder.

De meeste bedrijven gaan er wél „heel netjes en attent” mee om, aldus Van Gelder. „Hier gaan mijn haren van overeind staan.”