Is belofte Phone Spot iets waard?

Alex den Ouden uit Eindhoven bestelt eind december een Samsung Galaxy S2 bij webwinkel Phone Spot. Het toestel (uit Azië, ziet hij aan het verzendbericht) arriveert binnen enkele dagen, maar laadt niet goed op. Hem wordt een nieuwe telefoon beloofd.

Als die wel erg lang op zich laat wachten, biedt Phone Spot aan een telefoon ‘uit eigen voorraad’ te sturen. Den Ouden moet beloven de uit Azië onderweg zijnde telefoon naar de webwinkel door te sturen.

Dan ontvangt Den Ouden een bericht van PostNL: hij moet een formulier invullen in verband met inklaringskosten, anders wordt zijn pakketje vernietigd. Hij mailt Phone Spot: wat te doen? Het bedrijf adviseert hem: „Als u de betaling van invoerbelasting voldoet, kunt u daarna de originele acceptgiro naar ons zenden. Zodra wij de stukken hier hebben, storten wij gelijk de inklaringskosten terug op uw rekening.” Braaf betaalt Den Ouden 67,60 euro, maar Phone Spot laat het afweten. Het bedrijf stelt dat het om een garantietoestel ging, waarover geen btw betaald hoeft te worden. Hij moet maar bezwaar maken bij PostNL. Maar PostNL legt Den Ouden uit dat ook zij hem niet gaan terugbetalen.

Nu wil Phone Spot de telefoon van meneer terug. En die weigert het toestel op te sturen zolang hij zijn geld niet terug krijgt.

Phone Spot stelt dat het Den Ouden geadviseerd heeft uitsluitend de inklaringskosten te betalen aan PostNL, niet de btw. Uit de mailwisseling (waaruit geciteerd hierboven) blijkt dat dit niet helder is gecommuniceerd. Phone Spot wil slechts de 13 euro inklaringskosten vergoeden en dreigt met een juridische procedure. Gelukkig eindigt de mail hoopgevend: de webwinkel staat nog open om de kwestie op een „juiste manier, gezamenlijk met de heer Den Ouden op te lossen”. Wordt vervolgd.

Tekst Barbara Rijlaarsdam en Annemarie Sterk. Mail naar help@nrc.nl.