Eindelijk weer eens een Britse boef met erecode

Welcome to the Punch. Regie: Eran Creevy. Met: James McAvoy, Mark Strong, Andrea Riseborough, Peter Mullan. In: 21 bioscopen.

Net als eerder dit jaar The Sweeney is ook Welcome to the Punch een keiharde Britse politiefilm die zich afspeelt tegen de skyline van de meest futuristische Londense architectuur. De film haakt ook in op de actuele discussies binnen het politiekorps over de vraag of het de Engelse politie standaard toegestaan zou moeten zijn om een wapen te dragen.

Hoofdpersoon Max Lewinsky (James McAvoy) lapt de regels hoe dan ook aan zijn laars en doet precies waar hij zin in heeft. Wapen of geen wapen. Want als je maar inventief bent, kan alles een wapen zijn.

Lewinsky heeft allerlei missies te vervullen: zowel persoonlijk (hij is een aantal jaar eerder bij een schietpartij gewond geraakt en heeft sindsdien een kapotte knie) als principieel. Hij mag met z’n leren jack dan wel helemaal van nu zijn, maar z’n eergevoel is ouderwets. Dat houdt in dat hij diep in zijn hart eigenlijk wel respect heeft voor zijn nemesis, de meestercrimineel Jacob Sternwood (Mark Strong), omdat ook die er een erecode op na houdt, ook al is het dan niet de zijne.

Die erecodes van de Britse gangster en hun fantastische jargon zijn de laatste jaren in de Britse film wat onderbelicht gebleven. Acteur Michael Caine was de held van vele films in het genre, van Get Carter tot The Italian Job, twee films die een remake kregen toen Engeland begin deze eeuw zijn eigen filmverleden begon te herontdekken – of leed aan creatieve armoede, dat kan natuurlijk ook. Wie de originelen er nog eens op terugkijkt, zal zien dat ze geen spat verouderd zijn en een stuk nihilistischer dan wat tegenwoordig voor ‘hardboiled’ moet doorgaan.

Voormalig videoclipregisseur Eran Creevy lijkt voor Welcome to the Punch meer te rade te zijn gegaan bij Hongkong-actiefilms, zoals Infernal Affairs, dan bij de authentieke onvoorspelbare wrede Britse working class-gangsters.