Consument voor de derde maand op rij iets minder somber

Voor de derde maand op rij is de Nederlandse consument iets minder pessimistisch over de economie dan de maand ervoor. Het consumentenvertrouwen steeg drie punten en kwam uit op -32. Vooral vooruit kijkend naar de komende twaalf maanden zijn de Nederlanders iets positiever gestemd.

Het CBS (het Centraal Bureau voor de Statistiek) meet elke maand hoe de Nederlanders denken over het algemene ‘economische klimaat’ en de eigen koopbereidheid. Beide peilers worden weer onderverdeeld in verleden en toekomst: hoe men denkt over de afgelopen twaalf maanden en hoe men de komende twaalf maanden tegemoet ziet.

De Nederlanders zijn positiever over het algemene economische klimaat: zowel de situatie van de afgelopen als die van de komende twaalf maanden roept een beter gevoel op dan bij de vorige meting, van april. Ze zijn gemiddeld ook iets positiever over de eigen financiële situatie van de komende twaalf maanden, terwijl ze terugkijkend de afgelopen twaalf maanden iets negatiever beoordelen dan eerder. Is dit de tijd om grote aankopen te doen, zoals een nieuwe wasmachine of een televisie? Nee - daar mat het CBS een iets negatiever gemoed.

Die indicatoren voegt de instantie samen tot één cijfer, dat het consumentenvertrouwen uitdrukt. In februari werd daarmee een dieptepunt behaald: het consumentenvertrouwen stond toen op -44 (zie de grafiek). Sindsdien krabbelde het vertrouwen elke maand een beetje omhoog.