Yahoo zoekt met blogsite Tumblr naar verjonging

Met de overname van blogsite Tumblr hoopt webbedrijf Yahoo een jonger publiek te trekken en de teruglopende omzet uit advertenties te keren.

Een verjongingskuur voor Yahoo. Het Amerikaanse webbedrijf koopt voor 1,1 miljard dollar (855 miljoen euro) blogsite Tumblr. De deal werd gisteren bekendgemaakt.

Tumblr, opgericht in 2007 door de nu 26-jarige David Karp uit New York, biedt gereedschap om snel een eigen blog bij elkaar te knippen en plakken. Zelf teksten schrijven is amper nodig. Gebruikers kunnen elkaars berichten ‘rebloggen’, zoals je op Twitter kunt retweeten. Tumblr telt bijna 109 miljoen blogs over uiteenlopende onderwerpen.

Vooral jongeren voelen zich op Tumblr thuis. Zij zoeken een nieuwe plek, omdat op Facebook met 1,1 miljard gebruikers bijna iedereen te vinden is – ook ouders, ooms en tantes en foto’s van baby’s en maaltijden. Minder spannend dan Tumblr, waar mensen elkaar vinden door interesse in dezelfde (sub-)cultuur.

Yahoo moet zich dringend vernieuwen. In internetjaren behoort Yahoo tot de dinosauriërs van het web. Opgericht in 1994, was de site aanvankelijk toonaangevend als zoekmachine en webportaal. Door de opkomst van Google verloor Yahoo snel terrein. Momenteel is het de derde zoekmachine in de VS, na Google en Bing van Microsoft.

Toen het sociale web opkwam, probeerde Yahoo mee te doen door overnames van blogsites en fotodienst Flickr. Een bod op Facebook van 1 miljard dollar werd in 2006 door Mark Zuckerberg afgeslagen. De laatste jaren zag Yahoo de doelgroep verouderen en de advertentieomzet teruglopen.

Yahoo versleet ook de ene topman na de andere. Nu heeft Marissa Mayer (ex-Google) de leiding. Zij hoopt met Tumblr meer jonge gebruikers aan te trekken en ziet commerciële kansen. Tumblr experimenteert pas sinds vorig jaar met advertenties en haalde een omzet van amper 13 miljoen dollar (11,1 miljoen euro).

Op Tumblr zouden merken ook hun blog moeten beginnen, waarop ze reclame kwijtkunnen. Zulke commerciële blogs kunnen gekopieerd worden door andere gebruikers en misschien virals worden. Het lijkt op hoe bedrijven zich op Facebook presenteren met hun eigen profiel. Maar David Karp, oprichter van Tumblr, stak in een gesprek met NRC Handelsblad vorig jaar de draak met het commerciële model van Facebook. „Facebook filtert stiekem posts van bedrijven, om ze te dwingen betaald te adverteren. Als je iets op Tumblr volgt, krijg je alles te zien.”

Internetbedrijven zijn altijd op zoek naar goede overnames om nieuwe en bestaande concurrenten de wind uit de zeilen te nemen. Hoewel de prijs voor Tumblr aan de hoge kant is, is het te vergelijken met de overname van fotodienst Instagram door Facebook, voor 1 miljard dollar in 2012.

Microsoft betaalde vorig jaar 1 miljard dollar voor Yammer, een sociaal netwerk voor bedrijven. Een andere beroemde overname is die van YouTube door Google, voor 1,65 miljard dollar in 2005. Al deze bedrijven werden niet volledig ingelijfd, maar bleven ‘los’ van de nieuwe eigenaar functioneren.