Web-dino Yahoo! koopt jonkie Tumblr

Yahoo! koopt sociaal platform Tumblr voor 1,1 miljard euro Yahoo moet vernieuwen en wil jonge gebruikers

A news headline about the Tumblr sale to Yahoo scrolls on a building in New York's Times Square, Monday, May 20, 2013. Yahoo is buying online blogging forum Tumblr for $1.1 billion as CEO Marissa Mayer tries to rejuvenate an Internet icon that had fallen behind the times. (AP Photo/Richard Drew) AP

Redacteur technologie

Een verjongingskuur voor Yahoo!. Het Amerikaanse webbedrijf koopt voor 1,1 miljard dollar blogsite Tumblr. De deal werd gisteren bekendgemaakt.

Tumblr, opgericht in 2007 door David Karp uit New York, biedt gereedschap om snel je eigen blog bij elkaar te knippen en plakken, zonder dat je daar veel programmeertalent voor nodig hebt. Gebruikers kunnen elkaars berichten ‘rebloggen’, zoals je op Twitter kunt retweeten. Tumblr telt ruim 108 miljoen blogs over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Vooral jongeren voelen zich op Tumblr thuis. Zij zoeken een nieuwe plek, omdat op Facebook met 1,1 miljard gebruikers bijna iedereen te vinden is – ook ouders, ooms en tantes en ontelbare foto’s van baby’s en maaltijden. Minder spannend dan Tumblr, waar mensen elkaar vinden door interesse in dezelfde (sub-)cultuur.

Yahoo! moet zich dringend vernieuwen. In internetjaren behoort Yahoo! tot de dinosauriërs van het web. Opgericht in 1994, was de site aanvankelijk toonaangevend als zoekmachine en webportaal. Door de opkomst van Google verloor Yahoo! snel terrein. Momenteel is het derde zoekmachine in de VS, na Google en Bing van Microsoft.

Toen het sociale web opkwam, probeerde Yahoo mee te doen door overnames van blogsites en fotodienst Flickr. Een bod op Facebook van 1 miljard dollar werd in 2006 door Mark Zuckerberg afgeslagen. De laatste jaren zag Yahoo de doelgroep verouderen en de advertentieomzet teruglopen.

Yahoo versleet ook de ene topman na de andere. Nu heeft Marissa Mayer (ex-Google) de leiding. Zij hoopt met Tumblr meer jonge gebruikers aan te trekken en ziet commerciële mogelijkheden. Tumblr experimenteert pas sinds vorig jaar met advertenties en haalde een omzet van amper 13 miljoen dollar.

Op Tumblr zouden merken ook hun blog moeten beginnen, waarop ze reclameboodschappen kwijt kunnen. Zulke commerciële blogs kunnen gekopieerd worden door andere gebruikers en misschien virals worden. Het lijkt op hoe bedrijven zich op Facebook presenteren met hun eigen profiel. Maar David Karp, oprichter van Tumblr, stak in een gesprek met NRC vorig jaar de draak met het commerciële model van Facebook. „Facebook filtert stiekem posts van bedrijven, om ze te dwingen betaald te adverteren. Als je iets op Tumblr volgt, krijg je alles te zien.”

Internetbedrijven zijn altijd op zoek naar goede overnames om nieuwe en bestaande concurrenten de wind uit de zeilen te nemen. Hoewel de prijs voor Tumblr aan de hoge kant is, is het te vergelijken met de overname van fotodienst Instagram door Facebook, voor 1 miljard dollar in 2012. Microsoft betaalde vorig jaar een miljard dollar voor Yammer, een sociaal netwerk voor bedrijven. Een andere beroemde overname is die van YouTube door Google, voor 1,65 miljard dollar in 2005. Al deze bedrijven werden niet volledig ingelijfd, maar bleven ‘los’ van de nieuwe eigenaar functioneren.