Verstilde handgebaren, maximale zelfpromotie

Okee, ze heeft niet gewonnen. Maar voor de promotie van het festival en voor zichzelf was de deelname van Anouk onbetaalbaar.

Een week lang was ze het gesprek van de dag; op Twitter trending topic. Europese kranten schreven over haar. Vooraf aan de finale twitterde Mark Rutte dat hij bij voorbaat ‘douze points’ gaf aan Anouk. De BBC stelde dat de zangeres „te goed was voor Eurovisie”.

De internationale aandacht die zangeres Anouk kreeg met haar spraakmakende deelname aan het Eurovisie Songfestival is onbetaalbaar. Natuurlijk hadden we haar melancholieke liedje Birds graag nog hoger dan de negende plaats zien eindigen, maar de winst voor Anouk is ook zo groot. Haar cd Sad Singalong Songs – handig uitgebracht vlak voor de finale – heeft inmiddels een platinastatus; het liedje Birds staat hier, opnieuw, op de eerste plaats in de hitlijsten. In Zweden en Finland staat ze in de top tien. In België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië wordt nu „actief aan de plaat gewerkt”, aldus platenmaatschappij Universal.

Zaterdag behaalde Anouk de negende plek plek bij het Songfestival in Malmö – de beste prestatie van Nederland sinds 1999. Marlayne werd toen met One good reason achtste. Anouk verzamelde 114 punten, met name Scandinavië stemde voor haar. Denemarken won overtuigend. Al weken was de Deense Emmelie de Forest met Only Teardrops bij de bookmakers de grote favoriet. Bij de bekendmaking van de puntentelling kwam de 19-jarige zangeres al snel aan kop te liggen en ze liet die positie niet meer los. Ze eindigde met 281 punten.

Gemiddeld keken er in Nederland ruim 4,8 miljoen mensen naar de Songfestival finale. Het hoogtepunt werd bereikt tijdens het optreden van Anouk: 5,9 miljoen. Bij de puntentelling keken 5,4 miljoen mensen. Eerdere acht finales trokken ruim 1 miljoen kijkers.

Anouks optreden op het internationale podium zaterdag was opnieuw sterk: onopgesmukt gecontroleerd en bezield. Handgebaren, zoals het grijpen van haar hoofd, maakten haar verstilde act, vooraan het grote podium, indringender. Ze was blij toen het zingen erop zat, vertelde ze gisteren bij Pauw & Witteman. „Ik was blij dat ik mijn tekst niet was vergeten en niet vals zong.”

Haar strategische aanpak voor het Songfestival is opmerkelijk geweest. Anders dan andere deelnemers zonderde ze zich compleet af, op twee verplichte persconferenties na. Daar was ze dan juist charmant onaangepast „zichzelf”. De internationale media droeg de eigenzinnige Nederlandse inzending er nog meer door op handen. En kwam er commentaar op haar kleding? Dat interesseerde Anouk verder „geen bal”.

De gerenommeerde zangeres in de zangwedstrijd inzetten, is een droomscenario gebleken voor de TROS. Nederland heeft het Songfestival „weer omarmd” en er brak in Nederland ‘songfestivalkoorts’ uit. „Wij zijn blij dat Anouk Nederland terug bij het Songfestival heeft gebracht”, reageerde directeur Peter Kuipers meteen na de finale.

Inmiddels zijn er kleine relletjes na het Songfestival. Allereerst een vermoeden van plagiaat: het Deense winnende liedje zou ernstig gelijken op het in 2002 door de Nederlandse groep K-Otic uitgebrachte nummer I Surrender. Het fluitje en de refreinmelodie vertonen enige gelijkenis.

Een andere mogelijk meer omvattende rel draait om de stemmen van Azerbeidzjan. Het land gaf Rusland helemaal geen punten, tot grote verbazing en ongenoegen van president Ilham Alijev. Hij beval een hertelling en kwam tot de weinig verbazende uitkomst dat Rusland tien punten vanuit Baku had moeten krijgen. De juiste stemmen via televoting zouden zijn zoekgeraakt.

Zou de EBU de nieuwe stemmen accepteren dan zou het consequenties hebben: zo zakt Moldavië dan van elf naar twaalf.