'De trillers klinken beter op blokfluit'

Blokfluitist Erik Bosgraaf (1980) speelde zaterdag in het Concertgebouw een eigen bewerking van een Boulez-compositie.

„Dialogue de l’ombre double (1984) is origineel voor klarinet, maar er zijn ook geautoriseerde versies voor fagot en voor saxofoon. Via zijn assistent heb ik Boulez laten weten dat ik me heel goed een versie voor blokfluit kon voorstellen en dat ik hem graag zou laten horen waarom.

„Begin 2011 heb ik Boulez in Amsterdam gesproken en allerlei dingen voorgespeeld. Hij was erg begeistert, vooral omdat zijn inspiratie voor het oorspronkelijke werk een Thais volkslied [met fluitmuziek] bleek te zijn. Samen hebben we aan enkele details gewerkt en aan het einde van de bijeenkomst gaf Boulez mij carte blanche voor een bewerking. Dat gelooft natuurlijk niemand, besefte ik – ‘ik heb Boulez ontmoet en hij zegt: prima.’ Dus heeft hij het voor me opgeschreven.

„Ik heb het hele stuk getransponeerd, maar verder bijna niets aangepast. Het was een tour de force en soms dacht ik dat het niet zou lukken, maar dat verleggen van mijn grenzen bevalt me. En bepaalde gedeeltes klinken op blokfluit eigenlijk beter, zoals de talloze trillers, waarmee ik vanuit de baroktraditie vertrouwd ben. Voor mij is het stuk een soort Franse suite, heel contrastrijk en gedetailleerd, echt filigraanwerk.

„Het was ontzettend bijzonder om zoiets voor het eerst te spelen in de Grote Zaal van het Concertgebouw, een van de beste zalen ter wereld. Het publiek gaf een staande ovatie, heerlijk! Ik ben erg tevreden, al weet ik dat het nog beter kan. Zoals cellisten de Cellosuites hun hele leven spelen, zo zal dit werk met mij mee blijven groeien.”

24/5 en 25/5 speelt Bosgraaf bij het Noord Nederlands Orkest een wereldpremière van de Koreeanse componiste Ji Youn Kang. Inl.: www.nno.nu