Behind the Candelabra ijzersterk pleidooi voor homohuwelijk

Screenwriter Richard Lagravanese, Michael Douglas en Matt Damon poseren voor de fotografen in Cannes. Foto AP / Francois Mori

Emo- moment vanochtend: Michael Douglas die in de persconferentie volschoot over het mooiste cadeau dat regisseur Steven Soderbergh hem kon geven na zijn strijd tegen kanker: de hoofdrol in zijn film Behind the Candelabra over sterpianist en glitterkoning Liberace (1919-1987). Dat vond de dankbare pers wel een applausje waard. Ook nog complimenten voor die stuntbuik van Douglas, die na chemo en bestraling twintig kilo afviel, terwijl hij toch al een veertje was naast de ‘kolossale Polak’ Liberace.

Het is het zoveelste applaus dat Douglas sinds zijn kuur in ontvangst nam: de eerste keer grapte hij dat er eenvoudiger manieren moesten zijn om een staande ovatie te krijgen. Ook Soderbergh sprak gisteren soms met brok in de keel: de veelfilmer stopt, al zegt het slimme geld: tijdelijk. Verder was er veel ongein tussen homoseksuele geliefden Matt Damon en Michael Douglas: over de Braziliaanse spraytan rond het achterwerk van Damon, die snel met Sharon Stone (Basic Instinct) en Glenn Close (Fatal Attraction) ging delen hoe Douglas in bed was. Dat werk.

Een Oscar kan Douglas niet krijgen, want de film gaat in Amerika op tv in première, op HBO. Omdat Hollywood de 25 miljoen niet wilde ophoesten, ondanks Damon en Douglas, maar bij nader inzien zag Soderbergh daar niet langer homofobie in, maar zakenlijke terughoudendheid en eenzijdige gerichtheid op blockbusterfilms.

Jammer; ik denk niet dat The Academy de verleiding had weerstaan om Douglas een Oscar te geven. Vrij geliefd, strijd tegen kanker en ook nog een hetero die homo speelt, al vijftien jaar een Oscarmagneet mits het wel tragisch eindigt met de homo in kwestie: zie Tom Hanks (Philadelphia), Sean Penn (Milk) of Philip Seymour Hoffman (Capote), alsmede de dames Hilary Swank, Nicole Kidman en Charlize Theron. Geweld, aids, depressie, executie: en wij maar denken dat gays meer fun hebben.

Douglas als Liberace past in dat rijtje: hij sterft aan aids in een film die bijna toevallig een ijzersterk pleidooi voor het homohuwelijk is. Des te meer reden om Douglas in Cannes wel de prijs voor beste acteur te geven.

Alles over Behind the Candeabra leest u woensdag in de filmbijlage van NRC Handelsblad