Nu officieel: Yahoo! koopt blogsite Tumblr voor 1,1 miljard dollar

Foto AFP / Karen Bleier

Het werd gisteravond al door verschillende media gemeld, maar nu is het officieel: Yahoo! koopt blogsite Tumblr voor een bedrag van 1,1 miljard dollar. De twee bedrijven blijven wel zelfstandig opereren. De Wall Street Journal meldde gisteren al dat er vrijdag een akkoord zou zijn bereikt tussen de partijen.

Nu vermeldt het bedrijf in een opvallend persbericht de overname van Tumblr, waarin het belooft “not to screw it up”. De bedrijven blijven wel onafhankelijk van elkaar opereren. David Karp, die Tumblr zes jaar geleden opstartte, blijft ceo:

“Per the agreement and our promise not to screw it up, Tumblr will be independently operated as a separate business. David Karp will remain CEO. The product, service and brand will continue to be defined and developed separately with the same Tumblr irreverence, wit, and commitment to empower creators.”

Tumblr moet een grote rol gaan spelen in de hervorming van Yahoo Inc. Met de aankoop hooptceo van Yahoo! Marissa Mayer meer internetverkeer en adverteerders te trekken. Yahoo! zou met de overname ook een grotere aanwezigheid verwerven bij een jong publiek dat actief is op sociale media. De site heeft naar eigen zeggen 108 miljoen blogs over de meest uiteenlopende onderwerpen, en 117 miljoen unieke gebruikers met ruim vijftig miljard posts erop.

Mayer ging tien maanden geleden weg bij Google om Yahoo!’s nieuwste comeback te gaan leiden. De aankoop van Tumblr is de grootste die Yahoo!, een van de oudste internetbedrijven, in een decennium heeft gedaan. Tien jaar geleden kocht het bedrijf Overture over voor 1,3 miljard dollar. Het bedrijf heeft wel vaker geprobeerd opkomende webdiensten over te nemen. Zo kocht het in 2005 fotodienst Flickr, maar dat heeft beide bedrijven weinig succes gebracht. Een bod op Facebook van 1 miljard dollar werd in 2006 door Mark Zuckerberg afgeslagen.

Een snelgroeiend platform

Tumblr, opgericht in 2007, is een snelgroeiend, populair platform waar gebruikers door de eenvoudige interface makkelijk hun foto’s met anderen kunnen delen. Weblogs zijn traditiegetrouw gebaseerd op tekst. Tumblr biedt gereedschap om je snel je eigen blog bij elkaar te knippen en plakken, zonder dat daar veel schrijftalent voor nodig is.

Yahoo!’s bod van 1,1 miljard dollar bewijst dan ook dat Tumblr populair is, schreef techredacteur Marc Hijnk eerder in NRC:

“Met name onder tieners. Zij zoeken een eigen plek omdat Facebook in hun ogen niet meer zo hip is, nu bijna iedereen daar te vinden is. Ook hun ouders, diens vrienden en ontelbare babyfoto’s. Niet echt spannend. Op Tumblr vinden mensen elkaar door hun interesse in dezelfde (sub-)cultuur. Niet omdat ze tot elkaars kennissenkring behoren. Berichten op Tumblr zijn, net als op Twitter, publiek – tenzij je je blog met een wachtwoord beschermt.”

De site haalt echter nog weinig advertentie-inkomsten. Vorig jaar plaatst de site pas voor het eerst advertenties, en dat biedt commerciële mogelijkheden.