Hoe Daft Punk het mysterie in stand houdt

Het Franse duo Daft Punk wist een enorme hype te creëren rond hun nieuwe album Random Access Memories. De vele aandacht vooraf heeft muziekliefhebbers verdeeld. Naast de devote fans wordt er op sociale media ook veel geklaagd over het album, het zou na alle ophef teleurstellend zijn.

Het duo zelf houdt zich schuil achter hun helmen en blijft de publiciteitscampagne rond het album strak regisseren door spaarzaam interviews toe te staan. Ryan Dombal van de site Pitchfork mocht Daft Punk volgen en spreken in aanloop naar het album.

In een prachtig vormgegeven longread, met bewegend beeld en teksten die na verticaal scrollen horizontaal door het beeld bewegen, beschrijft Dombal de moeite die Daft Punk doet om het mysterie rond de band en het album in stand te houden.

“A group of adults frantically trying to hide the image of two Frenchmen in their late 30s wearing costumes that make them look like C-3PO after a well-tailored disco makeover. But once you spend any time with Daft Punk—or even just listen to their music, or watch their videos, or gawk at their live show—such protectiveness suddenly becomes understandable, even necessary. It’s an instinct to keep the idea of mystery alive at a time when it seems to be in historically short supply.”

Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo spreken over de nadelen van de helmen (slecht zicht) en de voordelen (anonimiteit). Ook gaan ze in op hun muzikale verleden, blikken ze terug op hun jeugd en hun befaamde Alive-tour. Maar vooral is er veel aandacht voor het nieuwe album en de vele gasten die er op te horen zijn.

“With this record, we had the luxury to do things that so many people cannot do, but it doesn’t mean that with luxury comes comfort.”

Lees het hele verhaal van Ryan Dombal bij Pitchfork (3.800 woorden, ongeveer 17 minuten leestijd).