‘Yahoo! koopt blogsite Tumblr voor 1,1 miljard dollar’ - ‘bewijst populariteit’

Yahoo zou morgen bekendmaken blogsite Tumblr over te nemen voor 1,1 miljard dollar. AFP / Karen Bleier

Yahoo!’s raad van bestuur heeft zijn fiat gegeven om bloggerswebsite Tumblr over te nemen voor een bedrag van 1,1 miljard dollar. Dat melden verschillende media waaronder de Wall Street Journal en de BBC. De overname zou morgen officieel bekend worden gemaakt. Tumblr zou zelfstandig kunnen blijven opereren.

Yahoo! gaf geen commentaar aan persbureaus over de berichten, maar ceo Marissa Mayer (ex-Google) heeft voor morgen wel een persconferentie aangekondigd in New York met de aankondiging daarbij dat het bedrijf “iets speciaals” zal bekendmaken.

Volgens de Wall Street Journal zou er vrijdag een akkoord zijn bereikt. Analisten zeggen tegen de BBC dat Yahoo! met de overname een grotere aanwezigheid verwerft bij een jong publiek dat actief is op sociale media. De site heeft naar eigen zeggen 108 miljoen blogs over de meest uiteenlopende onderwerpen, en 117 miljoen unieke gebruikers met ruim vijftig miljard posts erop.

Tumblr, opgericht in 2007, is een snelgroeiend, populair platform waar gebruikers door de eenvoudige interface makkelijk hun foto’s met anderen kunnen delen. Weblogs zijn traditiegetrouw gebaseerd op tekst. Tumblr biedt gereedschap om je snel je eigen blog bij elkaar te knippen en plakken, zonder dat daar veel schrijftalent voor nodig is. Yahoo!s bod van 1,1 miljard dollar bewijst dan ook dat Tumblr populair is, schrijft techredacteur Marc Hijnk in NRC:

Met name onder tieners. Zij zoeken een eigen plek omdat Facebook in hun ogen niet meer zo hip is, nu bijna iedereen daar te vinden is. Ook hun ouders, diens vrienden en ontelbare babyfoto’s. Niet echt spannend. Op Tumblr vinden mensen elkaar door hun interesse in dezelfde (sub-)cultuur. Niet omdat ze tot elkaars kennissenkring behoren. Berichten op Tumblr zijn, net als op Twitter, publiek – tenzij je je blog met een wachtwoord beschermt.

Yahoo! ziet mogelijkheden voor Tumblr

De site haalt echter nog weinig advertentie-inkomsten. Sinds vorig jaar plaatst de site voor het eerst advertenties, en verdiende daar volgens ceo David Karp dertien miljoen dollar aan inkomsten mee. En dat biedt commerciële mogelijkheden, denkt techredacteur Marc Hijnk:

Op Tumblr zouden merken ook hun eigen blog moeten beginnen, waarop ze reclameboodschappen kwijt kunnen. Dat lijkt op de manier waarop bedrijven zich op Facebook profileren.

Maar David Karp, oprichter van Tumblr, stak in een gesprek met NRC vorig jaar de draak met het commerciële model met Facebook.

“Facebook filtert stiekem posts van bedrijven, om ze te dwingen betaald te adverteren. Als je iets op Tumblr volgt, krijg je alles te zien.”

Yahoo!, een van de oudste internetbedrijven heeft vaker geprobeerd opkomende webdiensten over te nemen. Zo kocht het in 2005 fotodienst Flickr, maar dat heeft beide bedrijven weinig succes gebracht. Een bod op Facebook van 1 miljard dollar werd in 2006 door Mark Zuckerberg afgeslagen.