Anouk: niet meer ‘zomaar iemand’ naar het Songfestival sturen

Anouk bij aankomst op Schiphol vanmiddag. Foto ANP / Martijn Beekman

Anouk adviseert de TROS niet meer ‘zomaar iemand’ naar het Eurovisie Songfestival te sturen, meldt Novum. De zangeres, die vanmiddag aankwam op Schiphol, werd gisteravond negende in Malmö; het beste resultaat dat Nederland de afgelopen veertien jaar haalde.

NRC-columnist Bas Heijne schreef in zijn column al dat Anouk een eind heeft gemaakt aan de ‘Volendamisering van Nederland’ en ons heeft verlost van de “terreur van de brutale wansmaak”. Anouk denkt daar net zo over valt op te maken uit haar commentaar vandaag. Op de vraag aan de zangeres wie Nederland volgend jaar naar het Songfestival moet sturen, antwoordde ze:

“Ik vind het heel moeilijk. Er zijn heus mensen die het willen doen, maar er moet wel goed over worden nagedacht. We moeten niet zomaar iemand sturen.”

Anouk meldde in juli dat ze een ‘killersong’ had voor het Songfestival. Aanvankelijk reageerde de TROS terughoudend, omdat de zangeres niets voelde voor voorrondes en een reallifesoap. De omroep ging overstag en gaf Anouk alle artistieke vrijheid.

Volgend jaar ziet het Songfestival er voor Nederland sowieso anders uit. Met ingang van volgend jaar gaat de TROS het festival met fusiepartner AVRO aanpakken. De fusie heeft mogelijk ook gevolgen voor de commentatoren van het Songfestival. De laatste jaren verzorgden Daniël Dekker en Jan Smit het commentaar, nu de TROS fuseert met de AVRO is ook Songfestivalkenner Cornald Maas weer een optie.

Plagiaatrel winnaar loopt met sisser af denkt EBU

De European Broadcasting Union (EBU) verwacht dat de plagiaatrel rondom de Songfestivalwinnaar met een sisser afloopt. Only Teardrops, waarmee Denemarken zaterdag het Songfestival won, zou gekopieerd zijn van I Surrender van de Nederlandse band K-Otic. Only Teardrops begint, net als I Surrender, met een fluit. Op Twitter wordt sinds zaterdag volop gespeculeerd over de gelijkenissen.

Festivalcoördinator Sietse Bakker van de EBU zegt tegen Novum:

“Er is een verschil tussen plagiaat en liedjes die op een ander nummer lijken. Elk jaar wordt geroepen dat een inzending op een ander nummer lijkt, maar mijn ervaring is dat de conclusie altijd is dat het lijkt op een liedje, maar geen plagiaat is.”

Volgens Bakker is het niet aan de EBU om actie te ondernemen.

“De oorspronkelijke componisten moeten naar de rechter stappen, die moet bepalen of sprake van plagiaat is.”

In de geschiedenis van het Eurovisie Songfestival, dat zaterdag voor de 58e keer plaatsvond, is het nog nooit voorgekomen dat een winnend liedje plagiaat bleek te zijn. Wel is een inzending ooit bestempeld als plagiaat. Dat gebeurde in 2001 met het Zweedse Listen to Your Heartbeat. Dat bleek gekopieerd van het Liefde is een Kaartspel, dat in 1996 werd ingezonden door België. Omdat Zweden toen niet heeft gewonnen, heeft de EBU het toen laten lopen, zegt Bakker.

Volgens Bakker krijgen de rechthebbenden nog steeds royalty’s uit Zweden. Mocht het zover komen dat Only Teardrops wordt bestempeld als plagiaat, moet de raad van bestuur van de EBU om de tafel. In het reglement van de organisatie achter het Songfestival staat volgens Bakker niets over plagiaat van de winnaar.

“Maar ik denk dat het zover niet komt en dat ook dit slaat als een tang op een varken.”