Zachte zender biedt webradio op maat

Muziekzenders zijn al heel vaak ten dode opgeschreven. Non-stop muziek zou geen waarde hebben. Niet waar, zegt de directeur van Sky Radio Group. „Wij weten heel goed hoe je muziekradio samenstelt.”

Daar is Abba met Waterloo. En ach, Johnny Logan met Hold me now. En hoi, daar is Ding a dong van Teach-In.

Het Songfestival Station speelt ze allemaal: de oude hits van het Europese liedjesfeest en alle 39 inzendingen van dit jaar. Voor iedereen die na twee halve finales en de finale van zaterdag nog geen genoeg heeft van het Eurovisie Songfestival, heeft de Sky Radio Group sinds vorige week een radiozender gemaakt met songfestivalliedjes. Te beluisteren via de site en een app op de smartphone.

Het Songfestival Station is een van de kanalen van wat de Sky Radio Group MyRadio noemt. Luisteraars kunnen afstemmen op diverse zenders, van indiepop tot danceclassics, van een akoestisch Twee meter sessies-kanaal met ex-VARA-dj Jan-Douwe Kroeske tot een musicalzender, in samenwerking met Joop van den Ende. Rond de troonswisseling maakte MyRadio zelfs een station met koningsliedjes. Net als op Facebook kunnen gebruikers liedjes liken en disliken – en liedjes overslaan. Het systeem onthoudt dat en past de platenlijst op smaak aan.

MyRadio bestaat sinds medio vorig jaar. Per week luisteren 80.000 mensen. Het is het antwoord van de Sky Radio Group – eigenaar van Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM en onderdeel van de Telegraaf Media Groep – op de digitalisering van de media. Ook muziekradio heeft te maken met de opkomst van internet, de trek van luisteraars én adverteerders naar digitale platformen, concurrentie van iTunes, YouTube en Spotify. „Bij al die diensten moeten gebruikers actief op zoek naar hun favoriete muziek”, zegt Philip Alberdingk Thijm, directeur Sky Radio Group. „Bij MyRadio kunnen ze achterover leunen. Lekker luisteren. Playlists samenstellen, dat is wat wij als de beste kunnen.”

Alberdingk Thijm is sinds anderhalf jaar de baas. Zijn opdracht was simpel: zorg voor groei. Sky Radio was jarenlang het best beluisterde station van Nederland. Maar een paar jaar geleden kwam de klad erin. De non-stopzender werd voorbijgestreefd door Radio 538. Wat moeten wij nog met Sky Radio, stelden sommige aandeelhouders van de Telegraaf Media Groep (TMG) zelfs.

„Wij weten als geen ander hoe het is om bovenop een berg te staan en dan af te glijden”, zegt Alberdingk Thijm. „In vier jaar daalden de luistercijfers jaarlijks 3,5 procent. Minder luisteraars zie je direct terug in de omzet; radio is puur advertentiegedreven. De ommekeer kwam vorig jaar. Zowel in luisteraars als advertentie-inkomsten stegen we. In een krimpende markt.”

Is dat uw verdienste? Veel veranderingen waren al ingezet onder uw voorganger Ab Trik.

„Succes kent vele vaders. Voordat ik kwam is hier veel werk verricht. Er waren veel ideeën maar lang niet allemaal rijp.”

Uw drie zenders hebben hun marktaandelen zien groeien. Hoe heeft u dat gedaan?

„Bij Sky dachten veel mensen aan Celine Dion, Whitney Houston, Mariah Carey. Hun power ballads hebben wij ooit tot de kern van ons aanbod gemaakt. Dat vond lang niet iedereen meer aantrekkelijk. Voordat ik hier kwam werken, luisterde ikzelf slechts af en toe naar Sky. Meer naar Veronica, 3FM en 538, Radio 1. De belangrijkste wijziging: we hebben de muziekselectie opgefrist. Sky draait nu meer cross-overs uit onder meer poprock en dance.”

Een grote gok? U dreigde trouwe luisteraars van u te vervreemden.

„Je moet zulke veranderingen voorzichtig doen. Maar als je stil staat, ga je achteruit. Je moet intelligent gokken. Je analyses goed doen.”

Is dat alles, een relatief kleine verandering in de muzieklijst?

„We hebben ook het logo van Sky Radio verfrist, de muzikale vormgeving, de jingles aangepast. En we organiseren evenementen zoals het Concert in the Sky met de band Racoon. Dat is atypisch voor Sky Radio. Dat verwacht je niet van een station dat geen gezicht heeft.”

Heeft een non-stop zender zonder gezicht nog wel toekomst?

„Er zijn heel veel luisteraars die geen behoefte hebben aan gepraat. Muziekzenders zijn al heel vaak ten dode opgeschreven. Bij de walkman, de iPod, Spotify. Non-stop muziek heeft geen waarde, zei men. Maar dat is niet waar. Ons unique selling point is muziek; wij weten heel goed hoe je muziekradio samenstelt.”

En dat doet u nu ook digitaal?

„Met MyRadio zetten we een grote stap op digitaal gebied. We hebben een canon opgesteld van alle muziekgenres en vatten die in webkanalen. MyRadio is curated content: wij als experts maken een selectie uit het enorme aanbod.”

Verdient u daar al iets mee?

„We zitten nog in de opstartfase. Geld moet komen van spotjes, maar ook van samenwerking met adverteerders. Met Samsung hebben wij een muziekkanaal geïntroduceerd. Mediabedrijven moeten in het algemeen meer samenwerken; wie dat niet doet haalt het niet. Verder hebben wij het MyRadio-systeem verkocht aan een Turkse radiogroep.”

TMG maakte in maart 2012 bekend Sky Radio Group voor 44 miljoen euro te hebben afgewaardeerd. Het meerderheidsbelang van 85 procent, aangekocht in 2006, stond in 2010 nog voor ruim 97 miljoen euro op de balans. Voormalig directeur Trik beschuldigde de TMG-top van cijfermanipulatie. TMG zou de resultaten van Sky bewust slechter hebben voorgesteld. Zonder de afboeking zou TMG nipt winst hebben gemaakt. Triks opvolger Alberdingk Thijm wil er weinig over kwijt. „Die discussie was heel schadelijk voor dit bedrijf.”

Wat voegt Sky toe aan TMG?

„Je kan je afvragen óf er synergie moet zijn. Wat voor mediabedrijf wil TMG zijn? Een goed voorbeeld van samenwerking tussen onze groep en De Telegraaf is het vernieuwde Classic FM.” (zie inzet)

Is dat voldoende om in TMG te blijven? Topman Van Steijn wil onderdelen afstoten.

„Ik heb met Van Steijn gesproken. Ondanks de slechte advertentiemarkt doen wij het goed. We zitten goed bij TMG. Het is een prachtig bedrijf in een snel veranderende mediawereld. Die positie moeten we uitbouwen, maar daarbij ontkom je niet aan moeilijke keuzes.”

Topman Van Thillo van de Persgroep, eigenaar van Q-Music, maakt zich zorgen over de commerciële radiozenders. Ze zouden worden achtergesteld bij het verdelen van de FM-frequenties.

„Ik deel zijn zorgen. In 2011 heeft de overheid de FM-frequenties opnieuw verdeeld. Wij betalen iets minder voor de licentie van Sky Radio, dat is mooi, net als voor Radio Veronica. Maar andere – thematische – stations betalen niks. Daarover voeren wij een rechtszaak tegen de staat. Wij mogen ook niet bieden op andere FM-pakketten. De overheid daarentegen financiert zes radiozenders; met de beste FM-pakketten. Sky is nauwelijks te ontvangen in Limburg, maar 3FM heeft geen enkel probleem. Dat is niet OK. Het maakt de branche er niet gezonder op. De oude tijden dat het niet op kon bij de radio, zijn voorbij.”