Wat deed de krant voor het Nationaal Comité? Een advertentie gratis plaatsen, net als de rest

In een advertentie op pagina 10 (woensdag 8 mei) wordt NRC Handelsblad (niet NRC Media) door het Nationaal Comité Inhuldiging bedankt voor een bijdrage aan de inhuldiging van koning Willem-Alexander. Ook andere kranten worden bedankt. Waarom?

Ik hoop dat mijn krant afstand kan bewaren tot het onderwerp waarover wordt geschreven. Dat er een onderneming om NRC Handelsblad heen zit (NRC Media) met allerlei marketing, zoals het verkopen van wijn en dvd's, laat mij onverschillig. Maar bijdragen aan de inhuldiging? Hoe zit dat?

Reinder Rustema,

Amsterdam

Ja, de krant wordt bedankt (net als andere dagbladen), maar dat heeft niet te maken met de berichtgeving.

Robert Wester, woordvoerder Koninklijk Huis van de Rijksvoorlichtingsdienst, antwoordt per e-mail: „De NRC heeft bijgedragen door advertentieruimte om niet ter beschikking te stellen.” Dat wordt bevestigd door de uitgever van NRC Media.

Het betrof niet die advertentie op 8 mei om te bedanken – die werd geplaatst tegen gereduceerd tarief – maar een eerdere, een vooraankondiging die op 30 april kosteloos verscheen op verzoek van het Comité. Niet alleen in NRC Handelsblad, ook in een reeks andere landelijke dagbladen.

Al die kranten worden daarvoor in de tweede advertentie bedankt. Alleen De Telegraaf, aldus de RVD, kreeg apart nog „een oranje strik”, als dank voor het via de website van de krant verzamelen van „dromen van lezers” als deel van de feestelijkheden.