In een digitale wereld draait mediabedrijf Sanoma verlies

Topman Dick Molman van Sanoma Nederland, vertrekt. Zijn opvolger krijgt een zware taak. De tv-zenders SBS 6, Net 5 en Veronica presteren slecht.

Headhunters gespecialiseerd in mediabedrijven krijgen het druk. Ze zochten al een nieuwe topman of -vrouw voor tv-bedrijf SBS, als opvolger van Georgette Schlick. En een nieuwe baas voor de Telegraaf Media Groep, nu Herman van Campenhout is weggestuurd. En vrijdag werd bekend dat er over zeven maanden ook een vacature is bij Sanoma. Dick Molman, baas van Sanoma Nederland, vertrekt per 1 januari volgend jaar.

Molman meldde vrijdag dat hij opstapt om een nieuwe balans te vinden tussen werk en privé. Zijn vertrek kan echter niet los worden gezien van de teleurstellende prestaties van de televisiezenders SBS 6, Net 5 en Veronica. Een kleine twee jaar geleden kocht Sanoma deze drie zenders, samen met Talpa. Maar de kijkcijfers van de SBS-zenders vallen tegen.

Nu de prestaties van de tv-zenders tegenvallen, lijkt het overnamebedrag – een kleine 1 miljard euro – erg veel geld. Op de vraag of hij te veel heeft betaald voor SBS, zei Molman eerder in deze krant: „Als je naar de huidige prestaties kijkt wel. Maar tv past in ons langetermijnverhaal. De start is teleurstellend. We zijn vertraagd. Maar het strategische verhaal klopt.” Televisie mag niet ontbreken in het moderne mediabedrijf dat Sanoma wil zijn, vindt Molman.

Het zou helpen als adverteerders genoeg zouden besteden op tv. Maar net als bij de publiekstijdschriften van Sanoma zakken ook de reclame-inkomsten op tv in. Dit baart de concerntop van het Finse bedrijf grote zorgen.

Dit bleek gisteren ook in Finland, toen bekend werd dat de directeur van Sanoma Magazines Finland het bedrijf verlaat. Anders dan Molman vertrok Clarisse Berggårdh direct.

De Sanomadirectie zal vooral hebben gekeken naar de slechte kwartaalcijfers die begin mei werden gepresenteerd. Het concern zag in het eerste kwartaal het verlies verdrievoudigen tot 51,8 miljoen euro. De „onverwacht significant slechtere advertentiemarkt” is de belangrijkste oorzaak. Sanoma moest verder 34,8 miljoen euro afschrijven op zijn (televisie)bezittingen in Nederland.

Wat moet de opvolger van Dick Molman gaan doen? De Finse bestuursvoorzitter Harri-Pekka Kaukonen stelde gisteren: „Een van de belangrijkste taken zal zijn om door te gaan met een grondige portfolioanalyse om Sanoma verder te kunnen uitbouwen rond gekoesterde merken die in staat zijn in een digitale mediaomgeving te excelleren.” Dat klinkt als: onderdelen afstoten die niet genoeg presteren en concentreren op de sterkste merken. In Finland doet Sanoma dat al.

Tegelijk moet de nieuwe Nederlandse directeur een antwoord vinden op de vraag waarover ook voormalig SBS-topvrouw Schlick en Van Campenhout van de Telegraaf Media Groep zijn gestruikeld. ‘Hoe verdien ik geld met traditionele media in een digitale wereld?’, luidt die vraag.