Christie's boekt records

Ben Bernanke verdient een plek in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York. Een kunstveiling bij Christie’s bracht woensdag een recordbedrag op van 495 miljoen dollar (387 miljoen euro). Records werden gebroken voor werken van Jackson Pollock, Roy Lichtenstein, Jean-Michel Basquiat en andere moderne kunstenaars. Meer verzamelaars dan ooit hebben 20 miljoen dollar over voor één kunstwerk. De stijgende lijn in de kunstmarkt is te danken aan het monetaire beleid van de voorzitter van de Federal Reserve, Ben Bernanke, dat gunstig is voor alternatieve beleggingen.

Een veiling bij Sotheby’s ter waarde van 294 miljoen dollar deze week was niet helemaal van dezelfde orde. Werken van Jeff Koons, een nog actieve kunstenaar die geliefd is bij de hedgefondsbaas Steven Cohen, werden bij twee veilingen gemengd ontvangen. Maar het overheersende beeld is dat bonzen van private equity en hedgefondsen wedijveren met de gebruikelijke kunstverzamelaars. De veilingmeester bij Christie’s sprak van „een nieuw tijdperk” van mondiale concurrentie.

Wegens het uiterst ruime monetaire beleid dat wordt gevoerd door de Fed en andere centrale banken, vallen de opbrengsten van traditionele beleggingen als obligaties tegen en wordt de waarde van andere bezittingen als aandelen, onroerend goed en kunst opgedreven. Voeg daarbij een groeiende mondiale welvaart, met in het bijzonder een concentratie van rijkdom in de Verenigde Staten, een terugkeer van goede tijden in de financiële wereld, en het aanzien dat kunstbezit met zich meebrengt, en je hebt de ingrediënten voor veilingrecords.

De trend wordt versterkt wanneer de kunstenaars in kwestie in de mode zijn, of wanneer het gaat om unieke werken, zoals vorig jaar bij de verkoop van ‘De Schreeuw’ door Edvard Munch voor 120 miljoen dollar. Dat was de enige versie van het beroemde werk die niet in een museum hangt.

Voor zover dit een zeepbel is die door de Fed wordt opgeblazen, is het er op zijn minst een die ook minder bekende kunstenaars kan bereiken. Bovendien betreft het kopers die zich een slechte afloop kunnen veroorloven – zoals de Londense juwelier die zichzelf volgens The New York Times voor zijn 75ste verjaardag trakteerde op Lichtensteins ‘Vrouw met Gebloemde Hoed’, à 56 miljoen dollar. De gelukkige verkopers zouden ondertussen kunnen overwegen een flatterend portret van Bernanke te laten maken.

Breakingviews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Frank Kuin.