China met Iran favoriet in Cannes

Filmers uit Mexico, Iran en China leveren tot nu toe de beste films op het festival in Cannes. En er werden juwelen gestolen net voor de première van een juwelenrooffilm.

De Chinese actrice Meng Li in Cannes. Ze speelt in A Touch of Sin, kanshebber voor de Gouden Palm Foto AFP

„Je hoopt hier op die ene film waar onze mond collectief van openvalt”, zei jurylid Ang Lee (regisseur van Life of Pi) deze week, voordat hij de rest van de week in de gouden kooi van hotel Martinez werd opgesloten. „En anders? Dan wordt het debatteren.”

Juryberaad voor het filmfestival in in Cannes kan uit de hand lopen, vijandschappen voor het leven opleveren zelfs. Maar gisterochtend arriveerde aan La Croisette, het centrum van Cannes, een compromisfilm waar iedereen zich in zou kunnen vinden. Hoewel geen geheide winnaar is Le Passé van de Iraanse regisseur Ashgar Farhadi wel een film van zeer hoge kwaliteit. Terwijl velen vooraf sceptisch waren: als een buitenlander een Franse film maakt, eindigt dat vaak in kunstmatige aanstellerij. Maar Farhadi, die in 2012 in Berlijn soeverein de Gouden Beer won met A Separation, houdt dat niveau vast in opnieuw een labyrintisch echtscheidingsdrama.

Waar in A Separation de ene na de andere verwikkeling leidde tot een onontwarbare kluwen, werkt het in deze film andersom. Als Ahmad uit Iran naar Frankrijk terugkeert om scheidingspapieren te tekenen, treft hij daar een strakgetrokken emotionele knoop die de regisseur vervolgens geduldig lospeutert. Ahmads vrouw wil hertrouwen met een eigenaar van een stomerij, wiens vrouw na een zelfmoordpoging in coma ligt. Puberdochter Lucie saboteert het huwelijk, twee jongere kinderen lijken licht getraumatiseerd. Bijna iedereen heeft iets te verbergen in dit fraaie melodrama, waarin met name Bernice Bejo van The Artist schittert.

De Chinese festivalfavoriet Jia Zhangke verraste. Bekend geworden met onwerelds mooi gefilmde semi-documentaires, biedt hij in A Touch of Sin vier bijna karikaturaal bloedige portretten uit hedendaags China. Mensen die over rand worden geduwd in een wereld van onrecht, vervuiling en hypocrisie. China is nog niet zo’n surrealistische nachtmerrie als narco-anarchie Mexico in Amat Escalantes indrukwekkende Heli, maar veel scheelt het niet. Zhangke imponeert opnieuw met compositie en kleurgebruik, maar zijn vier nukkige helden met korte lontjes noden niet erg tot identificatie.

En wat mankeert het Westen dit jaar? Jeune & Jolie van François Ozon over een 17-jarig Isabelle, die na een teleurstellende ontmaagding op het strand haar vervreemding bestrijdt met prostitutie, waar ze veel kan leren van oude heren. „Het gaat haar niet om geld of seks, maar om experimenteren en grenzen verleggen”, legde de regisseur uit. „Het hadden ook andere harde kicks kunnen zijn, zoals drugsgebruik of anorexia.” Dat was dan wel iets minder sensueel uitgevallen. Debutante Marine Vacth hypnotiseert, en niet alleen met haar groene ogen, maar met zijn fluistermeisjesmuziek is dit toch vooral een sfeervol niemendalletje van Ozon.

Dat geldt ook voor Sofia Coppola, die veel aandacht trok met The Bling Ring, een half geslaagde film die het bijprogramma Un Certain Regard opende. Gingen Coppola’s eerdere films over de leegte en vervreemding van de roem, dit gaat over pubers die hun neuzen tegen het glas drukken en hunkeren naar die lifestyle. Gebaseerd op de scholierenbende die in 2009 in de heuvels van Hollywood de villa’s van celebrity’s als Paris Hilton inbrak en 3 miljoen dollar aan bling stalen, lijkt de film verstrikt in een eindeloze loop van kwebbelen, inbreken, snuiven, dansen, texten, kwebbelen, inbreken, facebooken. Het is satire op een cultuur van materialisme en hedonisme van het tandeloze soort, die met name in Europa’s blingblinghoofdstad Cannes daverend hol klinkt.

Coppola ontkende gisteren dat de roof, eerder die dag, van juwelen voor filmsterren uit een hotelkluis in Cannes, ter waarde van 777.000 euro, op haar film geïnspireerd zou zijn. De gestolen juwelen zijn van de Zwitserse firma Chopard, die ook het prijsbeeldje De Gouden Palm levert. Dat is niet gestolen.