Brief over voorbereiding op echt werk

Onderwijs verbeteren door een oriëntatiejaar

De uitval in het eerste studiejaar is erg hoog: de afgelopen twee jaar zijn jaarlijks zo’n 15.000 studenten voor 1 februari met hun opleiding gestopt. De redenen voor deze uitval zijn voor een deel te vinden in verkeerde verwachtingen van de studie en een foute studiekeuze.

Deze uitval zou terug gedrongen kunnen worden door een oriëntatiejaar: een periode waarin je je op een universiteit kunt oriënteren op de verschillende studies. Aan de ene kant zal het je voorbereiden en klaarstomen voor het échte werk om als goede student door je eerste studiejaar heen te fietsen. Immers: je loopt al enige maanden op de universiteit rond, ziet veel verschillende studenten, opleidingen en faculteiten. Je maakt in die tijd ook kennis met de studieadviseur en mentoren, die een belangrijke rol zullen vervullen in zo’n oriëntatiejaar. Zij ondersteunen het hele keuzeproces en zullen aan de hand van enkele evaluaties samen met jou bekijken waar de interesses worden aangewakkerd en welke onderdelen toch minder goed bevallen.

Ook draagt een oriëntatiejaar bij aan meer interdisciplinariteit. Er zijn namelijk maar weinig studenten die over de grenzen van hun studie heen kijken en zich verder verdiepen in andere opleidingen aan anere faculteiten. Dat is op zich niet erg, maar er liggen wel kansen om meer met de verscheidenheid aan kennis te doen. Een oriëntatiejaar is te zien als een combinatie van de breedte van het university college en de structuur van een traditionele studierichting.

De overheid zou kunnen investeren in zo’n oriëntatiejaar. De verantwoordelijkheid van de overheid om aankomend studenten een goede studiekeuze te laten maken, neemt toe. Immers, ze legt kosten op het maken van verkeerde studiekeuzes.

Wouter Exterkate

Studentenpartij asap; student rechtsgeleerdheid Radboud Universiteit Nijmegen