Voor 700.000 euro aan ongebruikte bonnen

Cadeaubox Nederland is door de rechtbank Gelderland failliet verklaard. De schade: 1,5 miljoen euro. Duizenden zijn gedupeerd.

Illustratie Rik van Schagen

Een Cadeaubox doet altijd plezier, zo belooft de website.

De cadeaudoosjes „bieden een eindeloze waaier aan onvergetelijke belevenissen voor jong en oud”. Van parachutespringen tot een massage en van een romantisch etentje in een gastronomisch restaurant tot een abonnement op een krant.

Dit staat op de Belgische website van Cadeaubox. De Nederlandse site is uit de lucht – „tijdelijk offline” en „excuses voor het ongemak”. Cadeaubox Nederland kon niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen en is gisteren door de rechtbank Gelderland failliet verklaard.

Consumenten die nog een Cadeaubox hebben, kunnen deze niet meer verzilveren. Daar gaat dat etentje, of die lekkere doos bonbons. De 1.600 ‘partners’ van Cadeaubox – hotels en restaurants, maar ook winkels en activiteitenaanbieders – kunnen hun reeds door klanten ingeleverde Cadeauboxen niet meer voor geld omwisselen. Dit kan bedrijven een forse schadepost opleveren.

De waarde van een Cadeaubox varieert grofweg tussen 20 en 200 euro. Klanten kiezen een doosje met een thema. Daar zit een waaier met ruim twintig voordeelbonnen in. Neem de doos ‘Happy Family’. Ga daarmee bijvoorbeeld op een bootexcursie naar Kinderdijk (gratis retour voor twee volwassenen en twee kinderen), „sta oog in oog met een echte haai” in het Arsenaal Piratenpark in Vlissingen of ga „heerlijk genieten” op de fiets in de Betuwe (gratis fietshuur voor vier, een routekaart plus koffie met gebak). „En nu nog hopen op goed weer!”

Volgens curator Wouter Korteweg heeft het failliet verklaarde Cadeaubox nog een schuld van zo’n 1,5 miljoen euro openstaan: twintig- à dertigduizend gedupeerde consumenten hadden nog voor 700.000 euro aan ongebruikte bonnen liggen. En de bedrijven die hun Cadeaudozen niet meer kunnen declareren, zijn voor nog eens 700.000 euro tot 1 miljoen euro benadeeld.

Cadeaubox Nederland ging in januari 2009 van start. In België was het concept al in vier jaar eerder geïntroduceerd, en een succes. Nadat een Nederlandse onderneemster in 2008 een licentieovereenkomst met The Goodlife Company in Brussel sloot, mocht zij het concept voor ten minste vijf jaar in Nederland exploiteren. Binnen een jaar had Cadeaubox Nederland meer dan zevenhonderd verkooppunten, onder andere bij Bruna, de Free Record Shop en wehkamp.nl. Omzet- en winstcijfers zijn niet te vinden. Op Facebook schrijft Cadeaubox dat de omzet in 2011 „met maar liefst 80 procent” is gestegen ten opzichte van een jaar eerder. „Dit geeft aan dat het bedrijf nog altijd blijft groeien.”

Ondertussen werd de Belgische tak overgenomen door het Franse Smart & Co, al actief op de cadeaubonnenmarkt. Cadeaubox Nederland bleef een onafhankelijk opererend bedrijf. Eind vorig jaar, een jaar voordat de licentie zou verlopen, ging Cadeaubox Nederland in gesprek met The Goodlife Company over de mogelijkheid tot verlenging. Volgens ingewijden kwamen toen financiële problemen aan het licht, besloot de licentiegever daarop het contract niet te verlengen.

In het nieuwe jaar kregen partners van Cadeaubox al in de gaten dat het niet goed ging met het bedrijf. Sommigen weigerden de cadeaubonnen nog aan te nemen, omdat ze merkten dat het moeilijk was om hun geld vervolgens te innen. Onder de 1.600 partners van Cadeaubox zitten grote hotelketens zoals de Fletcher Group, maar ook kleinere ondernemers met eenmanszaken die hun verbinding aan het cadeaubonnenbedrijf zagen als een reclamemiddel. Als een manier om nieuwe klanten te trekken.

Vorige maand maakte Cadeaubox officieel bekend per direct zijn activiteiten te staken. Volgens het bedrijf was de licentie niet alleen niet verlengd, maar „met onmiddellijke ingang” verbroken. Hierop adviseerde brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland zijn leden geen Cadeauboxen meer te accepteren, om te voorkomen dat de horecaondernemers zelf in de problemen zouden komen.

Mogelijk maakt Cadeaubox Nederland een doorstart. Volgens ingewijden wordt daar deze dagen door het Franse moederbedrijf, Smart & Co, over nagedacht. Alleen dan hebben gedupeerden kans nog iets van hun geld terug te zien. De curator opent vandaag een website waar ze zich kunnen melden.